Električni skuter sve je češće viđeno vozilo na ulicama. Niski troškovi korištenja, niska razina buke za vrijeme vožnje te praktičan način prijevoza, ističu se kao najpopularniji razlozi za kupovinu ovog vozila. Čak se, i sam izgled pojedinih modela, doima vrlo moćnim. Zbog čega su se, i oni najosjetljiviji na stil, našli na meti ovog električnog trenda. No, kao i svako drugo prijevozno sredstvo, ima svoje specifičnosti. Mi ćemo istaknuti one najvažnije.
Obzirom da se električni skuter sve više pojavljuje kao predmet razmatranja kada je u pitanju kupovina električnog vozila lake kategorije, ovaj članak poslužit će vam kao predložak osnovnih informacija:
- Koliko je električni skuter zastupljen na hrvatskom tržištu,
- Gdje se sve može nabaviti,
- Po kojoj cijeni,
- Koliko traje baterija te koliko dugo se puni,
- Koliko kilometara može prijeći
Sličnost za električnim biciklom i romobilom
Prilikom istraživanja za ovaj članak, saznala sam da ljudi dosta često smatraju da je električni skuter isto što i električni romobil. Ako dođe samo do zabune u govoru, to je manji problem. Veći od toga jest, kako će na vaše vozilo reagirati policija.
Naime, prema Zakonu RH, električni bicikl i romobil su električna vozila koja razvijaju brzinu do 25 km/h, stoga ih nije potrebno registrirati ili za njihovo upravljanje posjedovati vozačku dozvolu. Kada je u pitanju električni skuter, stvar je malo drugačija. Naime, riječ je o vozilu koje može razviti brzinu preko 25 km/h. Iz tog razloga, svoj električni skuter morat ćete registrirati. A za upravljanje njime potrebna vam je vozačka dozvola “AM” kategorije. Vozač kojem je izdana vozačka dozvola kategorije A1, A2, A, B, C1, C, D1, D i H ima pravo upravljati mopedom.
(Radi provjere stanja i točnosti informacija, za potrebe ovog teksta kontaktirali smo MUP RH koji do zaključenja ovog članka nije poslao službeni odgovor. Informaciju o vozačkoj dozvoli preuzeli smo sa www.citycoco.hr).
Napomena: Postoje određeni modeli koji fizički izgledaju kao električni skuter, a zapravo se po osnovi brzine, smatraju električnim biciklom. Primjer ovdje.
Brzina, domet i nosivost
Električni skuter može razviti maksimalnu brzinu do 45 km/h. Iako se, kod određenih modela ističe, da mogu razviti brzinu do 70 km/h te da se brzina može limitirati na 25km/h ili 35 km/h. Ovo posljednje je posebno korisno ako će vozilom, primjerice, upravljati djeca (od 15 godina na više, naravno.)
Što se tiče dometa, to ovisi o više faktora. Za većinu modela stoji da se jednim punjenjem baterije može prijeći oko 40-50 kilometara. Uzmite u obzir da je to samo okvirna pretpostavka, koja ovisi o brzini, ali i o tome da li se vozite uzbrdo ili po neravnom terenu. Nije zanemariva ni težina vozača kao ni vremenske prilike za vrijeme vožnje.
Ako električni skuter ima mogućnost dodavanja druge baterije, što nije slučaj sa svim modelima, tada se maksimalni domet može povećati na 80-100 kilometara.
Električni skuter može prevesti jednu ili dvije osobe, maksimalne ukupne težine do 150 kilograma. Težina vozača jedna je od varijabli koje utječu na doseg koji vozilo može prijeći za trajanje jednog punjenja baterije. Težina samog vozila je između 70 i 90 kilograma, ovisno o modelu.
Baterija i punjenje
Postoje dvije vrste baterija koje se najviše spominju kada je u pitanju električni skuter. To su litijska – promjenjiva (Li-Ion) i gel – fiksna.
Korisno je znati da će se litijska baterija napuniti brže (4-6 sati), dok će gel bateriji trebati više (6-8 sati).
Litijska baterija izdržat će otprilike 800-1000 punjenja, dok će za gel bateriju broj ciklusa biti oko 500 punjenja.
Treba imati na umu da gel baterija može težiti i do 4 puta više od litijske. To bi u praksi značilo da pored svoje kilaže, morate uračunati i težinu baterije koju jedno punjenje mora izdržati. Što u konačnici utječe i na broj kilometara koji ćete prijeći.
Određeni modeli električnog skutera, podržavaju mogućnost da se baterija izvadi i puni samostalno. Odnosno da nije potrebno puniti vozilo kao takvo. Takva opcija znači da možete nabaviti dodatnu bateriju koju ćete koristiti kao svojevrsnu zamjenu, dok budete punili onu koja se ispraznila. To jest, ne morate prekidati svoje putovanje radi punjenja.
Opcija vrijedna razmatranja svakako je ona prema kojoj bateriju možete puniti za vrijeme vožnje. Kao što sam ranije napomenula, određeni modeli dopuštaju mogućnost ugradnje još jedne baterije čime se udvostručuje domet s jednim punjenjem.
Napomena: Loši vremenski uvjeti poput hladnoće odnosno niskih temperatura, mogu utjecati na performanse baterije. (Izvor: elektricnibuntovnik.hr).
Poticaji za kupovinu i cijena
Cijena se, naravno, razlikuje od modela do modela. No, u pravilu, električni skuter možete nabaviti od cca 1000 EURa pa na više.
U nazad nekoliko godina, u Hrvatskoj je moguće koristiti poticaje za kupovinu električnih vozila, kakvima se podrazumijevaju i električni skuteri. Javni poziv za nabavu energetski učinkovitijih vozila za građane i tvrtke su za ovu godinu zatvoreni, ali bi novi trebali biti objavljeni sljedeće godine. Ovo je informacija koju smo dobili od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Informacije o novim poticajima možete pratiti ovdje.
Vjerujem kako smo, kroz ovih nekoliko detalja, uspjeli istaknuti ključne točke koje bi trebali imati na umu ako se odlučite na kupovinu električnog skutera. Tehnologija.hr nastoji pružiti informacije koje život modernog čovjeka čine lakšim. Ako vam se svidio članak, slobodno podijelite. Sve komentare slobodno pišite. Tu smo za vas.
Za potrebe stvaranja ovog članka kontaktirali smo MUP RH te Fond za za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Također, informacije iznijete u tekstu prikupljene su na sljedećim stranicama: elektropogon.com, ebike.hr, basta-prelog.hr, mimesa.hr, skuter.com.hr, ekeepa.hr, elektricnibutnovnik.hr, e2go.eu te citycoco.hr