Najbrži vlakovi u svijetu zasad nisu dostupni kod nas, ali zamislite da sjednete u vlak u Zagrebu, a za manje od sat vremena već ste u Splitu. Zvuči kao znanstvena fantastika? Ne u Kini, gdje njihov najnoviji CR450 prototip juri nevjerojatnih 450 kilometara na sat.
Dok većina nas još uvijek sanja o letećim automobilima, stvarna revolucija u prijevozu odvija se tik ispod naših nosu – na tračnicama. Vrhunski inženjeri diljem svijeta stvaraju čelične divove koji jure brzinama od kojih zastaje dah. Zaboravite na spore, bučne vlakove iz prošlosti – današnji najbrži vlakovi na svijetu više podsjećaju na svemirske brodove nego na tradicionalne lokomotive.
Top 10 najbržih vlakova na svijetu
Od japanskih “metaka na tračnicama” do kineskih magnetskih levitacijskih čuda, ovi tehnološki dragulji redefiniraju granice mogućeg. Pripremite se za putovanje kroz vrijeme i prostor dok otkrivamo top 10 najimpresivnijih dostignuća moderne željezničke tehnologije. Što mislite, kako izgledaju najbrži vlakovi na svijetu?
1. Shanghai Maglev (Kina)
Shanghai Maglev predstavlja vrhunac moderne željezničke tehnologije i simbol kineske predanosti inovacijama u transportu. Ovaj impresivni vlak, koji doslovno lebdi iznad tračnica, revolucionirao je način na koji razmišljamo o kopnenom prijevozu.
Koristeći naprednu tehnologiju magnetske levitacije, vlak održava nekoliko centimetara razmaka od tračnica, eliminirajući trenje i omogućujući postizanje brzina koje su donedavno bile nezamislive.
Do 2021. godine, Shanghai Maglev jurio je rutinski brzinom od 431 kilometara na sat, iako danas, zbog optimizacije potrošnje energije, održava “skromniju” brzinu od 300 km/h. Putovanje od zračne luke Pudong do stanice Longyang Road, udaljenost od 30 kilometara, prelazi za svega 8 minuta – vrijeme koje bi tradicionalnim prijevoznim sredstvima bilo nemoguće postići.
Posebno je fascinantna priča o nastanku ovog tehnološkog čuda. Iako se nalazi u Kini, Shanghai Maglev je proizvod njemačke inženjerske izvrsnosti, razvijen u suradnji Siemensa i ThyssenKruppa. Projekt vrijedan 1.33 milijarde dolara završen je u rekordnom roku od dvije i pol godine, usprkos brojnim tehničkim izazovima.
Jedan od najvećih problema predstavljalo je močvarno tlo u Pudongu, koje je zahtijevalo inovativna rješenja – inženjeri su morali zabiti tisuće betonskih stupova do dubine od 70 metara kako bi osigurali stabilnost konstrukcije. Dodatno, standardni razmak između potpornih stupova od 50 metara morao je biti prepolovljen na 25 metara, stvarajući tako iznimno robusnu infrastrukturu.
Uspjeh Shanghai Magleva potaknuo je daljnji razvoj ove tehnologije u Kini. Trenutno se razvija nova generacija vlakova koji bi trebali dostići operativnu brzinu od 500 kilometara na sat, dok su testiranja pokazala mogućnost postizanja brzina od čak 600 km/h. Ovi podaci jasno pokazuju da je era u kojoj vladaju najbrži vlakovi tek počela, a Kina predvodi put u budućnost kopnenog prijevoza.
2. CRH380A Hexie/Harmony (Kina)
Ovaj impresivni električni vlak, razvijen od strane CSR Corporation Limited, a danas proizveden u CRRC Qingdao Sifang, postavlja nove standarde u brzini i učinkovitosti željezničkog prijevoza.
U redovnom prometu, CRH380A održava brzinu vožnje od 350 km/h, dok mu je maksimalna komercijalna brzina 380 km/h. No, njegova prava snaga pokazala se tijekom testiranja kada je 16-vagonska verzija postigla nevjerojatnih 486.1 km/h, postavši time svjetski rekorder u kategoriji „najbrži vlakovi“.
Tehnološka superiornost ovog vlaka očituje se u brojnim inovativnim rješenjima. Njegov aerodinamični dizajn smanjuje aerodinamički otpor za 6 % i buku za 7 %. Konstrukcija od laganog aluminija, koja čini samo 17 % ukupne težine vozila, omogućuje izvanredne performanse uz optimalnu potrošnju energije.
Posebna pažnja posvećena je udobnosti putnika. Pri brzini od 350 km/h, razina buke u vlaku iznosi samo 67-69 dB, što je usporedivo s bukom standardnog vlaka pri znatno manjim brzinama. Napredni sustav kontrole pritiska održava promjene tlaka unutar vlaka na razini od samo 200 Pa/s, osiguravajući maksimalnu udobnost putnicima.
Energetska učinkovitost dodatno izdvaja CRH380A od konkurencije. Vlak koristi regenerativno kočenje s povratom energije do 95 %, pri čemu se pri svakom zaustavljanju vraća oko 800 kWh električne energije natrag u mrežu.
Zahvaljujući naprednom pogonskom sustavu, ovaj tehnološki div može ubrzati do pune brzine za samo 7 minuta, demonstrirajući impresivnu snagu svojih YQ-365 motora.
3. Shinkansen H5 i E5 (Japan)
Shinkansen E5 i njegova varijanta H5 predstavljaju vrhunac japanske željezničke tehnologije i inženjerskog umijeća. Ovi najbrži vlakovi, koje su zajednički razvili Hitachi Rail i Kawasaki Heavy Industries, postali su simbol japanske preciznosti i inovativnosti u željezničkom prijevozu.
Ono što posebno fascinira kod ovih vlakova je njihova izvanredna brzina od 320 km/h u komercijalnoj upotrebi, iako su tijekom testiranja postizali brzine veće od 400 km/h. Unatoč takvim brzinama, putnici u vlaku jedva primjećuju kretanje – razina udobnosti je toliko visoka da se putovanje čini gotovo nestvarnim.
Posebnost ovih vlakova leži u njihovom jedinstvenom dizajnu. Karakteristični dugački nos vlaka nije samo estetski element – riječ je o vrhunskom inženjerskom rješenju koje smanjuje otpor zraka i razbija šok valove koji nastaju pri kretanju objekta brzinom od jedne trećine brzine zvuka.
Vanjski dizajn vlaka kombinira Tokiya zelenu boju u gornjem dijelu i Hiun bijelu u donjem dijelu, razdvojene Hayate ružičastom trakom, što je postalo toliko popularno u Japanu da se ova kombinacija boja koristi na svemu, od biciklističkih kaciga do čarapa.
Zanimljivost koja posebno privlači pažnju je H5 serija, posebno dizajnirana za ekstremne vremenske uvjete Hokkaida. Na bočnoj strani vlaka nalazi se jedinstveni logo koji kombinira obris otoka Hokkaido s prikazom arktičkog sokola, ptice karakteristične za to područje. Ova adaptacija standardnog E5 modela pokazuje japansku predanost prilagodbi tehnologije lokalnim uvjetima, stvarajući tako savršenu ravnotežu između performansi i praktičnosti.
4. Haramain High Speed Railway (Saudijska Arabija)
Haramain High Speed Railway predstavlja revolucionarni projekt u Saudijskoj Arabiji koji je značajno promijenio način putovanja između svetih gradova. Ova moderna željeznica, otvorena 2018. godine, povezuje Meku i Medinu preko Džede i King Abdullah Economic City-ja duž pruge od 449.2 kilometra.
Vlakovi na ovoj liniji operativno voze brzinom od 300 km/h, što ovo čini prvom brzom željeznicom u Saudijskoj Arabiji i zapadnoj Aziji. Putovanje između Meke i Medine, koje je nekada automobilom trajalo 4-5 sati, sada se može prijeći za samo 2 sata i 20 minuta.
Svaki vlak može primiti 417 putnika, s 113 sjedala u poslovnoj klasi i 304 u ekonomskoj. Infrastruktura je impresivna – uključuje 46 željezničkih mostova, 9 mostova preko vadija, 12 prijelaza za deve i 5 stanica. Posebno je zanimljivo da je sustav dizajniran za rad u ekstremnim temperaturnim uvjetima, od 0°C do čak 50°C.
Svaka od pet stanica na ovoj liniji ima jedinstvenu shemu boja koja odražava identitet grada – zlatna za stanicu u Meki, zelena za Medinu, srebrna za Džedu, dok stanica u King Abdullah Economic City-ju ima metalnu boju. Najbrži vlakovi na svijetu zaista su prisutni diljem svijeta!
Projekt je koštao 60 milijardi saudijskih rijala i trenutno ima kapacitet za prijevoz do 60 milijuna putnika godišnje. Vlakovi prometuju svakodnevno od 6:30 ujutro do 00:30 nakon ponoći.
5. Italo i Frecciarossa (Italija)
Talijanski brzi vlakovi Italo i Frecciarossa primjer su napredne europske željezničke tehnologije i simbol su konkurentske utrke u brzom željezničkom prijevozu. Ova dva sustava, koja djeluju na istim rutama, pokazuju kako zdrava konkurencija može potaknuti tehnološki napredak.
Frecciarossa, čije ime znači “crvena strijela”, razvija brzine do 300 km/h u redovnom prometu, dok je najnoviji model Frecciarossa 1000 testiran na impresivnih 400 km/h. Ovaj vlak je posebno ponosan na svoju ekološku prihvatljivost – prvi je brzi vlak koji je dobio certifikat za utjecaj na okoliš, s emisijom CO2 od samo 28 mikrograma po putniku po kilometru.
S druge strane, Italo vlakovi, kojima upravlja privatna kompanija Nuovo Trasporto Viaggiatori, mogu postići još veće brzine u operativnom radu, do 360 km/h. Oba sustava povezuju glavne talijanske gradove, od Torina i Milana na sjeveru do Napulja i Salerna na jugu.
Posebno fascinantna zanimljivost vezana uz Frecciarossu 1000 je njegova konstrukcija s 16 snažnih motora raspoređenih duž svih vagona, što omogućuje optimalno prianjanje na tračnice. Vlak je dug 202 metra i sastoji se od 8 vagona, a njegov karakteristični dugački “nos” nije samo estetski element već je pažljivo dizajniran za optimizaciju aerodinamike i apsorpciju udaraca.
Oba sustava nude različite razine usluge, od standardne do executive klase, s naglaskom na udobnost putnika i modernu tehnologiju, uključujući Wi-Fi, sustave za zabavu i vrhunsku ugostiteljsku ponudu. Ova dva sustava zajedno su transformirala talijansko željezničko putovanje u iskustvo koje kombinira brzinu, udobnost i ekološku održivost.
6. Fuxing Hao CR400AF/BF (Kina)
Fuxing Hao CR400AF/BF, poznat i kao “Crveni Zmaj”, predstavlja najnoviju generaciju kineskih brzih vlakova i jedan je od najnaprednijih željezničkih sustava na svijetu. Ovaj tehnološki dragulj razvijen je od strane CRRC Changchun Railway Vehicles i CRRC Qingdao Sifang, demonstrirajući kinesku dominaciju u području kojim vladaju najbrži vlakovi.
U redovnom prometu, Fuxing Hao održava impresivnu brzinu od 350 km/h, iako je dizajniran za kontinuirani rad pri 400 km/h, s maksimalnom testiranom brzinom od 420 km/h. Ova kombinacija brzine i učinkovitosti čini ga jednim od najbržih konvencionalnih vlakova u redovnoj službi na svijetu.
Posebno fascinantna karakteristika ovog vlaka je njegova modularnost i prilagodljivost. Postoji čitav niz varijanti, od standardne 8-vagonske konfiguracije koja može primiti 556 putnika, preko 16-vagonske verzije s kapacitetom od 1193 putnika, do impresivne 17-vagonske verzije koja može prevesti čak 1283 putnika.
Zanimljivost koja posebno privlači pažnju je najnovija varijanta CR400AF-BS, predstavljena u travnju 2024., koja uvodi potpuno novu klasu prijevoza – Premium First Class, smještenu između prve i poslovne klase. Ova inovacija pokazuje kontinuiranu evoluciju kineskog željezničkog sustava i predanost poboljšanju putničkog iskustva.
Još jedna fascinantna činjenica je da je ovaj vlak izvezen i u Indoneziju, gdje je poznat kao “Komodo Merah” (Crveni Komodo) ili “Petir Merah” (Crvena Munja), demonstrirajući globalnu privlačnost kineske željezničke tehnologije.
7. TGV POS (Francuska)
Kad su u pitanju najbrži vlakovi na svijetu francuski TGV POS (Train à Grande Vitesse Paris-Ostfrankreich-Süddeutschland) predstavlja značajan napredak u europskoj tehnologiji brzih vlakova. Ovaj impresivni stroj donosi nekoliko značajnih tehnoloških inovacija u svijet brzih željeznica.
Vlak je opremljen snažnim pogonskim sustavom od 9.6 MW koji mu omogućuje postizanje operativne brzine od 320 km/h. Posebno fascinantna karakteristika ovog vlaka je njegova sposobnost prilagodbe različitim električnim sustavima, što ga čini idealnim za međunarodne rute. Kompozicija se sastoji od 8 vagona s novim motornim kolima, a ukupna težina vlaka iznosi 423 tone.
Zanimljivost koja posebno privlači pažnju je da je upravo modificirana verzija TGV POS-a postavila svjetski rekord brzine od 574.8 km/h na pruzi između Pariza i Strasbourga. Ovaj rekord i dalje stoji kao najveća brzina ikad postignuta za vlak koji vozi na konvencionalnim tračnicama.
8. AVE S103 (Španjolska)
AVE S103, španjolski div brzih željeznica, proizveden od strane Siemensa, predstavlja okosnicu španjolske mreže brzih željeznica AVE (Alta Velocidad Española). Ovaj impresivni vlak operativno djeluje na jednoj od najznačajnijih brzih linija u Europi – ruti između Barcelone i Madrida.
Vlak u redovnom prometu održava brzinu od 310 km/h na mreži od gotovo 4000 kilometara brzih pruga, što Španjolsku stavlja na drugo mjesto u svijetu po duljini mreže brzih željeznica, odmah iza Kine. Posebno je impresivna činjenica da je tijekom testiranja S103 premašio brzinu od 400 km/h.
U vlak je ukomponiran sustav VGA (Variable Gauge Axles) koji omogućuje vlaku da vozi na prugama različitih širina kolosijeka. Vlak ulazi u posebno postrojenje malom brzinom, gdje sustav automatski prilagođava širinu osovina, omogućujući vlaku da nastavi putovanje na drugačijem kolosijeku bez zaustavljanja.
Na popularnoj ruti Barcelona-Madrid, koja pokriva udaljenost od 621 kilometar, S103 može primiti do 404 putnika. Ova linija predstavlja savršen primjer učinkovitosti španjolskog sustava brzih željeznica, gdje vlakovi redovito demonstriraju svoju tehničku superiornost i pouzdanost.
9. Harmony CRH380B/C/D (Kina)
Harmony CRH380B/C/D serija predstavlja važan dio kineske flote brzih vlakova, posebno dizajniranih za različite operativne uvjete. Ovi vlakovi su razvijeni od strane CRRC korporacije kao odgovor na rastuće potrebe kineske mreže brzih željeznica.
CRH380B, posebno dizajniran za hladna područja, impresionira svojim tehničkim specifikacijama. Vlak postiže operativnu brzinu od 350 km/h, pokreću ga snažni motori od 575 kW po jedinici, a može primiti 551 putnika. Tijekom testiranja, CRH380BL verzija postigla je nevjerojatnu brzinu od 487.3 km/h.
Zanimljivost koja posebno privlači pažnju je da je CRH380B serija prva u svijetu koja je posebno dizajnirana za rad u ekstremno hladnim uvjetima. Vlak ima posebnu konfiguraciju od 4 motorna i 4 putnička vagona (4M4T), s ukupnom duljinom vagona od 25 metara.
Posebno je impresivna činjenica da je CRH380BL verzija opremljena s čak 18,400 kW snage, što ga čini jednim od najsnažnijih vlakova u svojoj klasi. Ova serija vlakova predstavlja vrhunac kineskog inženjerstva (kao i drugi najbrži vlakovi na svijetu) u području brzih željeznica i pokazuje sposobnost prilagodbe različitim klimatskim uvjetima.
10. ICE 3 (Njemačka)
ICE 3 (Intercity-Express) predstavlja vrhunac njemačkog inženjerstva u području najbržih vlakova. Ovaj vlak, razvijen od strane konzorcija Siemens i Bombardier (sada dio Alstoma), dio je prestižne obitelji njemačkih brzih vlakova.
Vlak postiže maksimalnu operativnu brzinu od 300 km/h u Njemačkoj, dok na francuskim prugama može voziti i do 320 km/h1. Posebno je impresivno što je klasa 403 certificirana za brzine do 330 km/h, što se koristi na liniji Frankfurt-Köln kada je potrebno nadoknaditi kašnjenja.
Zanimljivost koja posebno privlači pažnju je jedinstveni dizajn putničkog prostora. Iza vozačeve kabine nalazi se poseban lounge prostor odvojen samo staklenim zidom, što putnicima omogućuje pogled na prugu ispred vlaka. Ovo je moguće jer vlak nema zasebne pogonske vagone – umjesto toga, 16 pogonskih motora raspoređeno je duž cijele kompozicije.
Nova generacija ICE 3neo (klasa 408) predstavlja budućnost njemačkih brzih željeznica. Deutsche Bahn naručila je čak 90 novih vlakova koji će biti isporučeni do početka 2029. godine. Ovi vlakovi dizajnirani su za brzine do 320 km/h i predstavljat će okosnicu njemačke mreže brzih željeznica u nadolazećim desetljećima.
Koliko su sigurni najbrži vlakovi na svijetu?
Superbrzi vlakovi, najbrži vlakovi na svijetu, spadaju među najsigurnije oblike prijevoza iz nekoliko razloga, a najvažniji među njima je svakako izostanak željezničkih nesreća.
Japanski Shinkansen je najbolji primjer sigurnosti – u 60 godina postojanja i milijardama prevezenih putnika nije imao nijednu nesreću sa smrtnim ishodom. Ovo je posebno impresivno s obzirom na to da Japan često pogađaju prirodne katastrofe poput potresa.
Za to su zaslužni mnogi strogi sigurnosni protokoli, redovite provjere i održavanje, napredni sustavi za kontrolu brzine, implementacija automatskih sustava kočenja, te postojanje posebno dizajniranih pruga bez doticaja s drugim prometom.
Svakako ne smijemo propustiti naglasiti tehnološku superiornost koja uključuje najmodernije sustave za praćenje, napredne senzore, automatsko zaustavljanje u slučaju opasnosti i kontinuirano praćenje vremenskih uvjeta.
Postoje i velike infrastrukturne prednosti vezane uz ove superbrze vlakove, pri čemu ništa nije ostavljeno slučajnosti. Izgrađene su posebne pruge i sigurnosne barijere, te razni sustavi za rano upozoravanje na prirodne katastrofe
Činjenica da nema vijesti o velikim nesrećama ovih vlakova zaista je najbolji dokaz njihove sigurnosti, posebno kada se uzme u obzir da mediji vrlo detaljno prate sve vrste prometnih nesreća.