Prije desetak godina, autonomna vozila bila su uglavnom eksperimentalni projekti ograniฤeni na testne staze i laboratorije. Danas, u 2025. godini, Waymo vozila redovito prevoze putnike ulicama San Francisca, Teslin Autopilot omoguฤuje djelomiฤnu autonomiju na autocestama, a regulatorna tijela diljem svijeta razvijaju okvire za njihovu ลกiru primjenu.
Ova transformacija nije samo tehnoloลกki napredak – ona predstavlja temeljnu promjenu u naลกem odnosu prema prijevozu. Dok zagovornici istiฤu da autonomna vozila mogu dramatiฤno smanjiti broj nesreฤa uzrokovanih ljudskom pogreลกkom, koja je faktor u ฤak 88% svih zabiljeลพenih sudara na britanskim cestama, stvarnost je sloลพenija.
Razlika izmeฤu obeฤanja i stvarnosti vidljiva je u stvarnim incidentima – od Uberove fatalne nesreฤe 2018. godine do nedavnih sluฤajeva kada su Waymo vozila zapela u petljama na parkiraliลกtima.
Je li buduฤnost prijevoza zaista sigurnija s raฤunalima za volanom? Odgovor nije jednostavan, a posljedice su dalekoseลพne za sve nas.
Autonomna vozila koja mijenjaju svijet
Dok tehnologija autonomne voลพnje napreduje nevjerojatnom brzinom, nekoliko vozila izdvaja se kao istinski revolucionarno.
Ova vozila nisu samo autonomna – ona redefiniraju naลก odnos prema prijevozu, gradskom prostoru i samom konceptu vlasniลกtva vozila. Dok Waymo planira proลกiriti svoje usluge na 75% najveฤih ameriฤkih gradova do 2026., a Tesla priprema lansiranje svoje robotaksi usluge veฤ ovog ljeta, jasno je da autonomna revolucija viลกe nije stvar daleke buduฤnosti – ona se odvija upravo sada, pred naลกim oฤima.
Ipak, niลกta vezano uz autonomna vozila nije sasvim jednostavno. Unatoฤ obeฤanjima o revoluciji u prijevozu, autonomna vozila suoฤavaju se s ozbiljnim izazovima koji dovode u pitanje njihovu sigurnost.
Prema podacima Nacionalnog pravnog pregleda, na svakih milijun prijeฤenih milja dogaฤa se 9,1 nesreฤa autonomnih vozila, ลกto je viลกe od 4,1 nesreฤa kod tradicionalnih vozila kojima upravljaju ljudi.
Senzori ovih vozila ฤesto grijeลกe u loลกim vremenskim uvjetima, a sustavi raฤunalnog vida pokazali su se iznenaฤujuฤe krhkima – ponekad ne prepoznaju dijelove drugih vozila ili pogreลกno tumaฤe prometne znakove. Iako raฤunala moลพda neฤe voziti pijana ili pisati poruke tijekom voลพnje, ona su “notorno krhka kada se susretnu s neฤim za ลกto nisu trenirana”, kako je istaknuto u znanstvenoj zajednici.
Uz sigurnosne probleme, autonomna vozila donose i rizike od hakerskih napada, potencijalni gubitak radnih mjesta za vozaฤe, te visoke poฤetne troลกkove koji ih ฤine nedostupnima ลกiroj populaciji.
Upoznajmo ih malo bolje.
7 revolucionarnih autonomnih vozila
Iako obeฤavaju veฤu sigurnost, uฤinkovitost i pristupaฤnost, ova autonomna vozila suoฤavaju se i s izazovima – od tehniฤkih ograniฤenja do etiฤkih pitanja. Upoznajmo revolucionare koji oblikuju buduฤnost mobilnosti, njihove prednosti i potencijalne nedostatke.
1. Waymo One
Waymo One predstavlja vrhunac petnaestogodiลกnjeg razvoja autonomne tehnologije voลพnje, zapoฤetog kao “Google Self-Driving Car Project” 2009. godine. Danas, kao samostalna podruลพnica Alphabet Inc., Waymo predvodi utrku u industriji autonomnih vozila, pruลพajuฤi potpuno autonomne usluge prijevoza u nekoliko ameriฤkih gradova.
Ova usluga voลพnje bez vozaฤa za volanom koristi potpuno elektriฤnu flotu Jaguar I-PACE vozila, kombinirajuฤi inovativnu tehnologiju s ekoloลกkom odrลพivoลกฤu. Impresivno je da Waymo trenutno pruลพa oko 100.000 plaฤenih voลพnji tjedno u svojim aktivnim trลพiลกtima, ลกto ga ฤini vodeฤim pruลพateljem autonomnih taksi usluga.
Srลพ Waymo-ovog uspjeha je njihov “Waymo Driver” – autonomni sustav voลพnje koji kombinira napredne senzore, umjetnu inteligenciju i opseลพno iskustvo. Waymo Driver ima viลกe od 40 milijuna milja stvarnog iskustva voลพnje kroz bezbroj situacija – ekvivalent voลพnje do Mjeseca i natrag 80 puta. Ova impresivna kilometraลพa omoguฤuje sustavu da predviฤa ponaลกanje drugih sudionika u prometu i donosi sigurne odluke u realnom vremenu.
Waymo-ov fokus na sigurnost vidljiv je u njihovom rigoroznom sigurnosnom okviru koji kombinira viลกestruke metode za provjeru i potvrdu sigurnosne spremnosti. Ovaj pristup omoguฤio je Waymu da uglavnom izbjegne ozbiljne nesreฤe koje su pogodile njegove konkurente. Primjerice, Uber je odustao od nastavka rada u podruฤju autonomnih vozila 2020. nakon ลกto je jedno od njihovih vozila smrtno udarilo pjeลกaka u Arizoni.
Ipak, Waymo nije imun na incidente. U svibnju 2024. godine, jedno od njihovih vozila udarilo je drveni stup u Phoenixu, ลกto je dovelo do dobrovoljnog opoziva 672 autonomna vozila radi aลพuriranja softver. Ovaj incident pokazuje da ฤak i najnaprednije autonomne tehnologije joลก uvijek imaju prostora za poboljลกanje.
Unatoฤ impresivnom napretku, Waymo se suoฤava s nekoliko izazova. Jedan od najznaฤajnijih je pitanje sigurnosti u nepredvidivim situacijama. Zabiljeลพeni su sluฤajevi kada su Waymo vozila postala zbunjena zbog zatvaranja prometnih traka ili drugih neoฤekivanih prepreka.
Takoฤer postoje zabrinutosti vezane uz osobnu sigurnost putnika. U nedavnom incidentu u San Franciscu, ลพena se osjeฤala zarobljenom u Waymo vozilu kada su dva muลกkarca blokirala vozilo i zahtijevala njezin telefonski broj. Ovaj incident pokrenuo je rasprave o sigurnosti autonomnih vozila, posebno za ลพene koje putuju same.
Kako Waymo nastavlja prikupljati viลกe podataka i poboljลกavati svoju tehnologiju, vjerojatno ฤe rijeลกiti trenutne nedostatke i dodatno unaprijediti sigurnost i pouzdanost svojih vozila.
2. Tesla Cybercab
Tesla Cybercab predstavlja radikalan iskorak u svijetu autonomnih vozila – dvosjedni elektriฤni taksi bez volana, pedala i tradicionalnih kontrola. Predstavljen na Teslinom dogaฤaju “We, Robot” u listopadu 2024. godine, ovaj futuristiฤki taksi dizajniran je za potpuno autonomno iskustvo voลพnje.
U srcu Cybercaba nalazi se Teslin sustav autonomne voลพnje koji se oslanja iskljuฤivo na kamere za interpretaciju okoline, umjesto skupih LiDAR senzora koje koriste konkurenti poput Wayma i Zooxa. Vozilo ฤe koristiti novi AI5 procesor koji ฤe biti predstavljen 2025. godine, posebno dizajniran za obradu sloลพenih izraฤuna u stvarnom vremenu. Ovaj napredni ฤip optimiziran je za obradu podataka i donoลกenje odluka u stvarnom vremenu, ลกto je kljuฤno za autonomnu voลพnju.
Dizajn Cybercaba ukljuฤuje dva krila nalik vratima koja se otvaraju prema gore, ลกto mu daje izrazito futuristiฤki izgled i poboljลกava pristupaฤnost u skuฤenim gradskim prostorima. Minimalistiฤki interijer fokusiran je na udobnost putnika, s prostranim sjedalima i visokotehnoloลกkim zaslonima koji pruลพaju informacije o putovanju u stvarnom vremenu.
Kao dodatnu sigurnosnu mjeru, Tesla ฤe navodno koristiti teleoperacije kada prvi put implementira svoju uslugu autonomnih taksija, ลกto znaฤi da ฤe operateri na daljinu moฤi preuzeti kontrolu nad vozilom ako bude potrebno.
Tesla Cybercab predstavlja ambiciozan korak prema buduฤnosti autonomnog prijevoza, ali njegov uspjeh ovisit ฤe o sposobnosti tvrtke da prevlada ove izazove i ispuni svoja obeฤanja o sigurnosti, pristupaฤnosti i pouzdanosti.
3. Tesla Cybervan
Tesla Cybervan predstavlja znaฤajan korak u Teslinoj viziji autonomne buduฤnosti, dizajniran kao veฤa verzija Cybercaba s fokusom na grupni prijevoz i komercijalnu upotrebu. Predstavljen zajedno s Cybercabom na Teslinom “We, Robot” dogaฤaju u listopadu 2024., Cybervan proลกiruje Teslinu autonomnu flotu na segment vozila veฤeg kapaciteta.
Cybervan zadrลพava prepoznatljiv futuristiฤki dizajn Cybercaba, ali s poveฤanim dimenzijama koje omoguฤuju prijevoz viลกe putnika ili tereta. Vozilo je dizajnirano s minimalistiฤkim pristupom, bez volana i pedala, ลกto maksimizira unutarnji prostor.
Kao i Cybercab, Cybervan ima vrata koja se otvaraju prema gore, ลกto olakลกava ulazak i izlazak u skuฤenim gradskim prostorima. Ova znaฤajka posebno je korisna za osobe s poteลกkoฤama u kretanju, ลกto Cybervan ฤini pristupaฤnijim za ลกiru populaciju.
Cybervan koristi isti sustav autonomne voลพnje kao i Cybercab, oslanjajuฤi se na mreลพu kamera i napredne algoritme umjetne inteligencije umjesto skupih LiDAR senzora. Pogoni ga Teslin AI5 procesor, dizajniran za obradu ogromne koliฤine podataka u stvarnom vremenu.
Vozilo podrลพava beลพiฤno induktivno punjenje, ลกto znaฤi da se moลพe napuniti jednostavnim parkiranjem iznad podloge za punjenje, eliminirajuฤi potrebu za fiziฤkim prikljuฤivanjem kabela.
Za razliku od tradicionalnih komercijalnih vozila, Cybervan bi mogao ponuditi fleksibilnije opcije za tvrtke – od potpunog vlasniลกtva do modela “prijevoz kao usluga” gdje bi tvrtke mogle unajmiti Cybervane prema potrebi.
Meฤutim, kao i kod Cybercaba, puna proizvodnja Cybervana oฤekuje se tek 2026. godine, ลกto znaฤi da ฤe proฤi joลก nekoliko godina prije nego ลกto vidimo ลกiroku primjenu ovog vozila.
4. Aurora autonomni kamioni
Aurora Innovation, osnovana 2017. godine, predstavlja jednu od vodeฤih kompanija u razvoju autonomne tehnologije za kamionski prijevoz. Osnovali su je Chris Urmson (bivลกi voditelj Googleovog projekta autonomnih vozila), Sterling Anderson (bivลกi direktor Teslinog Autopilota) i Drew Bagnell (bivลกi struฤnjak za autonomiju u Uberovom naprednom tehnoloลกkom centru), donoseฤi impresivno iskustvo iz tri tehnoloลกka giganta.
Aurora je razvila “Aurora Driver” – sveobuhvatni autonomni sustav voลพnje koji kombinira hardver i softver za omoguฤavanje autonomne voลพnje.
Za razliku od nekih konkurenata koji se fokusiraju na gradsku voลพnju, Aurora je odabrala kamionski prijevoz kao svoju primarnu primjenu, ciljajuฤi na rjeลกavanje problema nedostatka vozaฤa kamiona u SAD-u. Prema American Trucking Associations, industriji nedostaje viลกe od 80.000 vozaฤa, a taj broj bi mogao doseฤi 160.000 do 2030. godine.
Aurora planira zapoฤeti komercijalne voลพnje bez vozaฤa na ruti Dallas-Houston u travnju 2025. godine, nakon ลกto je veฤ dva puta odgodila lansiranje. Ova ruta od 240 milja predstavlja znaฤajan test za njihovu tehnologiju, jer ukljuฤuje voลพnju po meฤudrลพavnim autocestama s gustim prometom.
Kompanija je sklopila znaฤajna partnerstva s vodeฤim proizvoฤaฤima kamiona i logistiฤkim tvrtkama:
- PACCAR i Volvo: Razvoj autonomnih kamiona
- FedEx, Uber Freight i Werner Enterprises: Testiranje autonomne tehnologije u stvarnim logistiฤkim operacijama
Posebno je znaฤajan ugovor s ameriฤkom vojskom vrijedan gotovo 50 milijuna dolara za razvoj autonomnih vozila za logistiฤke operacije, ลกto pokazuje povjerenje u Aurorinu tehnologiju na najviลกoj razini.
Unatoฤ obeฤavajuฤoj tehnologiji i partnerstvima, Aurora se suoฤava s financijskim izazovima. Kompanija joลก nije uspjela zabiljeลพiti prihode od prodaje nakon tri godine na burzi, ลกto izaziva zabrinutost meฤu investitorima. Prema analitiฤarima, investitori ฤe vjerojatno morati ฤekati godinama prije nego ลกto Aurora ostvari profit koji bi opravdao trenutnu trลพiลกnu vrijednost od 11,7 milijardi dolara.
Aurora je potroลกila znaฤajna sredstva na razvoj svoje tehnologije – oko 2 milijarde dolara od osnivanja, s operativnim troลกkovima od pribliลพno 600 milijuna dolara godiลกnje. Iako kompanija ima oko 1,2 milijarde dolara u gotovini, trenutna stopa potroลกnje sugerira da bi mogla trebati dodatno financiranje prije nego ลกto postigne profitabilnost.
5. Kodiak Robotics kamioni
Kodiak Robotics, osnovana 2018. godine od strane Dona Burnettea (bivลกeg inลพenjera Googleovog projekta autonomnih vozila) i Paz Eshela, predstavlja jednog od najbrลพe rastuฤih igraฤa u sektoru autonomnih kamiona. Kompanija se fokusira iskljuฤivo na autonomni kamionski prijevoz, s ciljem rjeลกavanja problema nedostatka vozaฤa i poveฤanja sigurnosti na cestama.
Kodiak je nedavno predstavio svoju ลกestu generaciju tehnologije, koja je prema njihovim tvrdnjama “feature complete” (potpuno funkcionalna) u hardveru i softveru. Ova tehnologija ukljuฤuje:
- Sveobuhvatni senzorski sustav: Kombinacija LIDAR-a, radara i 12 kamera za stvaranje detaljne slike okoline.
- Kodiak Driver: Softverska platforma koja integrira podatke iz svih senzora i donosi odluke o voลพnji.
- Modularni dizajn: Omoguฤuje jednostavnu ugradnju u razliฤite modele kamiona, ลกto olakลกava skaliranje.
Kodiakova tehnologija dizajnirana je za voลพnju u svim vremenskim uvjetima, ukljuฤujuฤi kiลกu i snijeg, ลกto je kljuฤno za pouzdani kamionski prijevoz.
6. Baidu Apollo Go
Baidu Apollo Go predstavlja jedan od najuspjeลกnijih autonomnih taksi servisa na svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni autonomne voลพnje. Kao vodeฤi kineski tehnoloลกki div, Baidu je kroz svoj Apollo Go servis transformirao naฤin na koji se ljudi kreฤu u kineskim gradovima, postavljajuฤi temelje za globalnu ekspanziju autonomne mobilnosti.
Apollo Go je u veljaฤi 2025. godine preลกao na potpuno autonomne operacije bez sigurnosnih vozaฤa diljem Kine, ลกto predstavlja znaฤajan korak u industriji autonomnih vozila. Ova tranzicija demonstrira visoku razinu pouzdanosti i sigurnosti koju je Baidu postigao sa svojom tehnologijom autonomne voลพnje.
Apollo Go je ostvario 9 milijuna kumulativnih voลพnji u Kini do sijeฤnja 2025. godine, s 1,1 milijun voลพnji samo u ฤetvrtom kvartalu 2024. godine, ลกto predstavlja porast od 36% u odnosu na prethodnu godinu. Ovaj rast demonstrira sve veฤe prihvaฤanje autonomnih vozila meฤu kineskim potroลกaฤima.
U studenom 2024. godine, Baidu je dobio dozvole za testiranje autonomnih vozila u Hong Kongu, ลกto oznaฤava prvi ulazak Apollo Go servisa na trลพiลกte s voลพnjom desnom stranom. Ova ekspanzija predstavlja strateลกki ulazak na trลพiลกta koja obuhvaฤaju regije diljem Azije, Afrike i Ujedinjenog Kraljevstva, gdje promet teฤe lijevom stranom ceste.
Baidu ima ambiciozne planove za ลกirenje Apollo Go servisa na 100 gradova do 2030. godine. Za olakลกavanje prekograniฤnog ลกirenja, Baidu planira partnerstva s pruลพateljima usluga mobilnosti, taksi kompanijama i operaterima flota.
Unatoฤ impresivnom napretku, Apollo Go se suoฤava s nekoliko izazova. Jedan od glavnih je ograniฤena prisutnost izvan Kine, iako tvrtka aktivno radi na meฤunarodnoj ekspanziji s planovima za testiranje i implementaciju u Singapuru i na Bliskom istoku, osim veฤ zapoฤetih operacija u Hong Kongu.
Korisnici su takoฤer prijavili da Apollo Go vozila voze presporo i previลกe oprezno za kineski stil voลพnje, posebno u gradovima poput Wuhana gdje je agresivnija voลพnja normalna. Ovo predstavlja izazov za programiranje algoritama koji moraju balansirati izmeฤu sigurnosti i uฤinkovitosti.
Dodatni izazov predstavljaju etiฤke dileme, poput naฤina na koji autonomna vozila donose odluke u potencijalno opasnim situacijama, kao i poveฤani rizici kibernetiฤke sigurnosti povezani s povezanim i autonomnim vozilima.
Unatoฤ ovim izazovima, Baidu Apollo Go ostaje jedan od najnaprednijih autonomnih taksi servisa u svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni i ambicioznim planovima za buduฤnost. Kako tehnologija nastavlja sazrijevati, a regulatorni okviri se razvijaju, Apollo Go ima potencijal transformirati urbanu mobilnost na globalnoj razini
7. EVIE autonomna elektriฤna vozila
EVIE Autonomous razvija i proizvodi elektriฤne, potpuno autonomna shuttle vozila dizajnirana za razliฤite primjene, ukljuฤujuฤi dostavu, prijevoz putnika, sigurnost, poljoprivredu, prijevoz tereta i brojne druge sektore.
EVIE 2.0 serija autonomnih vozila izgraฤena je oko skalabilne, modularne, autonomne elektriฤne platforme s beskrajnim industrijskim primjenama. Ova vozila predstavljaju vrhunac inลพenjeringa i dizajna, besprijekorno integrirajuฤi oblik, funkciju i tehnologiju kako bi stvorili najdostupniju, najpouzdaniju i najprilagodljiviju platformu na trลพiลกtu.
EVIE shuttle vozila prevezla su viลกe od 6,3 milijuna putnika u londonskom Heathrowu od 2010. godine, ลกto ih ฤini najdokazanijim autonomnim vozilima na svijetu. Nedavno su nadograฤena najnovijim autonomnim sustavom Cavonix, ลกto im omoguฤuje rad izvan voฤenih staza.
Kao elektriฤna vozila, EVIE vozila mogu znaฤajno smanjiti emisije stakleniฤkih plinova i zagaฤenje zraka u gradovima, posebno kada se pune elektriฤnom energijom iz obnovljivih izvora. Sva elektriฤna vozila proizvode nulte emisije iz ispuลกnih cijevi, ลกto ih ฤini ekoloลกki prihvatljivijom opcijom od konvencionalnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Transportni sektor najveฤi je izvor emisija stakleniฤkih plinova u Sjedinjenim Drลพavama, a elektriฤna vozila mogu imati znaฤajne prednosti u smislu emisija u usporedbi s konvencionalnim vozilima.
EVIE Autonomous pozicionira se kao vodeฤi igraฤ u industriji autonomnih vozila, s potencijalom za revolucioniranje naฤina na koji putujemo i dostavljamo robu, te je dobro pozicioniran za kapitaliziranje rastuฤe potraลพnje za autonomnim vozilima.
Usporedba 7 vozila kroz njihove sigurnosne aspekte
Vozilo | Kljuฤni sigurnosni aspekti |
---|---|
Waymo One | – 84% manje sudara s aktivacijom zraฤnih jastuka u usporedbi s ljudskim vozaฤima – 73% manje sudara koji uzrokuju ozljede – 48% manje sudara prijavljenih policiji – Bolji od ljudi u izbjegavanju sudara koji rezultiraju ozljedama |
Tesla Cybercab | – Prema Musku, oฤekuje se da ฤe biti 10-20 puta sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi – Koristi naprednu raฤunalnu viziju za interpretaciju podataka iz kamera – Sposobnost uฤinkovitog rukovanja u hitnim situacijama |
Tesla Cybervan | – Temelji se na istoj tehnologiji kao Cybercab – Niลพi centar gravitacije smanjuje rizik od prevrtanja |
Aurora autonomni kamioni | – Demonstrirana sposobnost sigurnog reagiranja na pjeลกake koji neoฤekivano doฤu na cestu – Moลพe sigurno promijeniti traku ili zaustaviti se u sluฤaju opasnosti |
Kodiak Robotics kamioni | – Razvijen sustav sigurnosnog povlaฤenja koji moลพe autonomno zaustaviti kamion u sluฤaju kvara – Evaluira performanse viลกe od 1.000 sigurnosno kritiฤnih procesa i komponenti deset puta u sekundi – Dvostruki ACE (Actuation Control Engine) sigurnosni raฤunalni sustavi za redundanciju |
Baidu Apollo Go | – Tvrdi da ima deseterostruku sigurnost u usporedbi s ljudskim vozaฤima – ล esta generacija ima deseterostruku sigurnosnu redundanciju – Preko 6 milijuna voลพnji s samo jednom prijavljenom nesreฤom (srpanj 2024.) |
EVIE autonomna elektriฤna vozila | – Napredni sustavi za pomoฤ vozaฤu (ADAS) ukljuฤujuฤi adaptivni tempomat i upozorenja o napuลกtanju trake – Sustavi za praฤenje okoline koji pruลพaju pravovremena upozorenja vozaฤu – 360-stupanjski panoramski pogled za bolju vidljivost |
Napomena: Podaci o sigurnosti temelje se na tvrdnjama proizvoฤaฤa i dostupnim testovima. Direktna usporedba je izazovna jer vozila djeluju u razliฤitim uvjetima i imaju razliฤite razine implementacije.