Jesu li autonomna vozila opasna? (7 revolucionarnih vozila)

Blog

Prije desetak godina, autonomna vozila bila su uglavnom eksperimentalni projekti ograniฤeni na testne staze i laboratorije. Danas, u 2025. godini, Waymo vozila redovito prevoze putnike ulicama San Francisca, Teslin Autopilot omoguฤ‡uje djelomiฤnu autonomiju na autocestama, a regulatorna tijela diljem svijeta razvijaju okvire za njihovu ลกiru primjenu.

autonomna vozila
FOTO: SHUTTERSTOCK

Ova transformacija nije samo tehnoloลกki napredak – ona predstavlja temeljnu promjenu u naลกem odnosu prema prijevozu. Dok zagovornici istiฤu da autonomna vozila mogu dramatiฤno smanjiti broj nesreฤ‡a uzrokovanih ljudskom pogreลกkom, koja je faktor u ฤak 88% svih zabiljeลพenih sudara na britanskim cestama, stvarnost je sloลพenija.

Razlika izmeฤ‘u obeฤ‡anja i stvarnosti vidljiva je u stvarnim incidentima – od Uberove fatalne nesreฤ‡e 2018. godine do nedavnih sluฤajeva kada su Waymo vozila zapela u petljama na parkiraliลกtima.

Je li buduฤ‡nost prijevoza zaista sigurnija s raฤunalima za volanom? Odgovor nije jednostavan, a posljedice su dalekoseลพne za sve nas.

Autonomna vozila koja mijenjaju svijet

Dok tehnologija autonomne voลพnje napreduje nevjerojatnom brzinom, nekoliko vozila izdvaja se kao istinski revolucionarno

Ova vozila nisu samo autonomna – ona redefiniraju naลก odnos prema prijevozu, gradskom prostoru i samom konceptu vlasniลกtva vozila. Dok Waymo planira proลกiriti svoje usluge na 75% najveฤ‡ih ameriฤkih gradova do 2026., a Tesla priprema lansiranje svoje robotaksi usluge veฤ‡ ovog ljeta, jasno je da autonomna revolucija viลกe nije stvar daleke buduฤ‡nosti – ona se odvija upravo sada, pred naลกim oฤima.

Ipak, niลกta vezano uz autonomna vozila nije sasvim jednostavno. Unatoฤ obeฤ‡anjima o revoluciji u prijevozu, autonomna vozila suoฤavaju se s ozbiljnim izazovima koji dovode u pitanje njihovu sigurnost. 

Prema podacima Nacionalnog pravnog pregleda, na svakih milijun prijeฤ‘enih milja dogaฤ‘a se 9,1 nesreฤ‡a autonomnih vozila, ลกto je viลกe od 4,1 nesreฤ‡a kod tradicionalnih vozila kojima upravljaju ljudi. 

Senzori ovih vozila ฤesto grijeลกe u loลกim vremenskim uvjetima, a sustavi raฤunalnog vida pokazali su se iznenaฤ‘ujuฤ‡e krhkima – ponekad ne prepoznaju dijelove drugih vozila ili pogreลกno tumaฤe prometne znakove. Iako raฤunala moลพda neฤ‡e voziti pijana ili pisati poruke tijekom voลพnje, ona su “notorno krhka kada se susretnu s neฤim za ลกto nisu trenirana”, kako je istaknuto u znanstvenoj zajednici. 

tesla vozila
FOTO: SHUTTERSTOCK

Uz sigurnosne probleme, autonomna vozila donose i rizike od hakerskih napada, potencijalni gubitak radnih mjesta za vozaฤe, te visoke poฤetne troลกkove koji ih ฤine nedostupnima ลกiroj populaciji.

Upoznajmo ih malo bolje.

7 revolucionarnih autonomnih vozila

Iako obeฤ‡avaju veฤ‡u sigurnost, uฤinkovitost i pristupaฤnost, ova autonomna vozila suoฤavaju se i s izazovima – od tehniฤkih ograniฤenja do etiฤkih pitanja. Upoznajmo revolucionare koji oblikuju buduฤ‡nost mobilnosti, njihove prednosti i potencijalne nedostatke.

1. Waymo One

Waymo One predstavlja vrhunac petnaestogodiลกnjeg razvoja autonomne tehnologije voลพnje, zapoฤetog kao “Google Self-Driving Car Project” 2009. godine. Danas, kao samostalna podruลพnica Alphabet Inc., Waymo predvodi utrku u industriji autonomnih vozila, pruลพajuฤ‡i potpuno autonomne usluge prijevoza u nekoliko ameriฤkih gradova.

Ova usluga voลพnje bez vozaฤa za volanom koristi potpuno elektriฤnu flotu Jaguar I-PACE vozila, kombinirajuฤ‡i inovativnu tehnologiju s ekoloลกkom odrลพivoลกฤ‡u. Impresivno je da Waymo trenutno pruลพa oko 100.000 plaฤ‡enih voลพnji tjedno u svojim aktivnim trลพiลกtima, ลกto ga ฤini vodeฤ‡im pruลพateljem autonomnih taksi usluga.

Srลพ Waymo-ovog uspjeha je njihov “Waymo Driver” – autonomni sustav voลพnje koji kombinira napredne senzore, umjetnu inteligenciju i opseลพno iskustvo. Waymo Driver ima viลกe od 40 milijuna milja stvarnog iskustva voลพnje kroz bezbroj situacija – ekvivalent voลพnje do Mjeseca i natrag 80 puta. Ova impresivna kilometraลพa omoguฤ‡uje sustavu da predviฤ‘a ponaลกanje drugih sudionika u prometu i donosi sigurne odluke u realnom vremenu.

Waymo-ov fokus na sigurnost vidljiv je u njihovom rigoroznom sigurnosnom okviru koji kombinira viลกestruke metode za provjeru i potvrdu sigurnosne spremnosti. Ovaj pristup omoguฤ‡io je Waymu da uglavnom izbjegne ozbiljne nesreฤ‡e koje su pogodile njegove konkurente. Primjerice, Uber je odustao od nastavka rada u podruฤju autonomnih vozila 2020. nakon ลกto je jedno od njihovih vozila smrtno udarilo pjeลกaka u Arizoni.

Ipak, Waymo nije imun na incidente. U svibnju 2024. godine, jedno od njihovih vozila udarilo je drveni stup u Phoenixu, ลกto je dovelo do dobrovoljnog opoziva 672 autonomna vozila radi aลพuriranja softver. Ovaj incident pokazuje da ฤak i najnaprednije autonomne tehnologije joลก uvijek imaju prostora za poboljลกanje.

Unatoฤ impresivnom napretku, Waymo se suoฤava s nekoliko izazova. Jedan od najznaฤajnijih je pitanje sigurnosti u nepredvidivim situacijama. Zabiljeลพeni su sluฤajevi kada su Waymo vozila postala zbunjena zbog zatvaranja prometnih traka ili drugih neoฤekivanih prepreka. 

Takoฤ‘er postoje zabrinutosti vezane uz osobnu sigurnost putnika. U nedavnom incidentu u San Franciscu, ลพena se osjeฤ‡ala zarobljenom u Waymo vozilu kada su dva muลกkarca blokirala vozilo i zahtijevala njezin telefonski broj. Ovaj incident pokrenuo je rasprave o sigurnosti autonomnih vozila, posebno za ลพene koje putuju same.

Kako Waymo nastavlja prikupljati viลกe podataka i poboljลกavati svoju tehnologiju, vjerojatno ฤ‡e rijeลกiti trenutne nedostatke i dodatno unaprijediti sigurnost i pouzdanost svojih vozila. 

2. Tesla Cybercab

Tesla Cybercab predstavlja radikalan iskorak u svijetu autonomnih vozila – dvosjedni elektriฤni taksi bez volana, pedala i tradicionalnih kontrola. Predstavljen na Teslinom dogaฤ‘aju “We, Robot” u listopadu 2024. godine, ovaj futuristiฤki taksi dizajniran je za potpuno autonomno iskustvo voลพnje.

U srcu Cybercaba nalazi se Teslin sustav autonomne voลพnje koji se oslanja iskljuฤivo na kamere za interpretaciju okoline, umjesto skupih LiDAR senzora koje koriste konkurenti poput Wayma i Zooxa. Vozilo ฤ‡e koristiti novi AI5 procesor koji ฤ‡e biti predstavljen 2025. godine, posebno dizajniran za obradu sloลพenih izraฤuna u stvarnom vremenu. Ovaj napredni ฤip optimiziran je za obradu podataka i donoลกenje odluka u stvarnom vremenu, ลกto je kljuฤno za autonomnu voลพnju.

tesla cybercab
FOTO: SHUTTERSTOCK

Dizajn Cybercaba ukljuฤuje dva krila nalik vratima koja se otvaraju prema gore, ลกto mu daje izrazito futuristiฤki izgled i poboljลกava pristupaฤnost u skuฤenim gradskim prostorima. Minimalistiฤki interijer fokusiran je na udobnost putnika, s prostranim sjedalima i visokotehnoloลกkim zaslonima koji pruลพaju informacije o putovanju u stvarnom vremenu.

Kao dodatnu sigurnosnu mjeru, Tesla ฤ‡e navodno koristiti teleoperacije kada prvi put implementira svoju uslugu autonomnih taksija, ลกto znaฤi da ฤ‡e operateri na daljinu moฤ‡i preuzeti kontrolu nad vozilom ako bude potrebno.

Tesla Cybercab predstavlja ambiciozan korak prema buduฤ‡nosti autonomnog prijevoza, ali njegov uspjeh ovisit ฤ‡e o sposobnosti tvrtke da prevlada ove izazove i ispuni svoja obeฤ‡anja o sigurnosti, pristupaฤnosti i pouzdanosti.


3. Tesla Cybervan

Tesla Cybervan predstavlja znaฤajan korak u Teslinoj viziji autonomne buduฤ‡nosti, dizajniran kao veฤ‡a verzija Cybercaba s fokusom na grupni prijevoz i komercijalnu upotrebu. Predstavljen zajedno s Cybercabom na Teslinom “We, Robot” dogaฤ‘aju u listopadu 2024., Cybervan proลกiruje Teslinu autonomnu flotu na segment vozila veฤ‡eg kapaciteta.

Cybervan zadrลพava prepoznatljiv futuristiฤki dizajn Cybercaba, ali s poveฤ‡anim dimenzijama koje omoguฤ‡uju prijevoz viลกe putnika ili tereta. Vozilo je dizajnirano s minimalistiฤkim pristupom, bez volana i pedala, ลกto maksimizira unutarnji prostor. 

Kao i Cybercab, Cybervan ima vrata koja se otvaraju prema gore, ลกto olakลกava ulazak i izlazak u skuฤenim gradskim prostorima. Ova znaฤajka posebno je korisna za osobe s poteลกkoฤ‡ama u kretanju, ลกto Cybervan ฤini pristupaฤnijim za ลกiru populaciju.

Cybervan koristi isti sustav autonomne voลพnje kao i Cybercab, oslanjajuฤ‡i se na mreลพu kamera i napredne algoritme umjetne inteligencije umjesto skupih LiDAR senzora. Pogoni ga Teslin AI5 procesor, dizajniran za obradu ogromne koliฤine podataka u stvarnom vremenu.

Vozilo podrลพava beลพiฤno induktivno punjenje, ลกto znaฤi da se moลพe napuniti jednostavnim parkiranjem iznad podloge za punjenje, eliminirajuฤ‡i potrebu za fiziฤkim prikljuฤivanjem kabela.

Za razliku od tradicionalnih komercijalnih vozila, Cybervan bi mogao ponuditi fleksibilnije opcije za tvrtke – od potpunog vlasniลกtva do modela “prijevoz kao usluga” gdje bi tvrtke mogle unajmiti Cybervane prema potrebi.

Meฤ‘utim, kao i kod Cybercaba, puna proizvodnja Cybervana oฤekuje se tek 2026. godine, ลกto znaฤi da ฤ‡e proฤ‡i joลก nekoliko godina prije nego ลกto vidimo ลกiroku primjenu ovog vozila. 

4. Aurora autonomni kamioni

Aurora Innovation, osnovana 2017. godine, predstavlja jednu od vodeฤ‡ih kompanija u razvoju autonomne tehnologije za kamionski prijevoz. Osnovali su je Chris Urmson (bivลกi voditelj Googleovog projekta autonomnih vozila), Sterling Anderson (bivลกi direktor Teslinog Autopilota) i Drew Bagnell (bivลกi struฤnjak za autonomiju u Uberovom naprednom tehnoloลกkom centru), donoseฤ‡i impresivno iskustvo iz tri tehnoloลกka giganta.

Aurora je razvila “Aurora Driver” – sveobuhvatni autonomni sustav voลพnje koji kombinira hardver i softver za omoguฤ‡avanje autonomne voลพnje. 

Za razliku od nekih konkurenata koji se fokusiraju na gradsku voลพnju, Aurora je odabrala kamionski prijevoz kao svoju primarnu primjenu, ciljajuฤ‡i na rjeลกavanje problema nedostatka vozaฤa kamiona u SAD-u. Prema American Trucking Associations, industriji nedostaje viลกe od 80.000 vozaฤa, a taj broj bi mogao doseฤ‡i 160.000 do 2030. godine.

Aurora planira zapoฤeti komercijalne voลพnje bez vozaฤa na ruti Dallas-Houston u travnju 2025. godine, nakon ลกto je veฤ‡ dva puta odgodila lansiranje. Ova ruta od 240 milja predstavlja znaฤajan test za njihovu tehnologiju, jer ukljuฤuje voลพnju po meฤ‘udrลพavnim autocestama s gustim prometom.

Kompanija je sklopila znaฤajna partnerstva s vodeฤ‡im proizvoฤ‘aฤima kamiona i logistiฤkim tvrtkama:

  • PACCAR i Volvo: Razvoj autonomnih kamiona
  • FedEx, Uber Freight i Werner Enterprises: Testiranje autonomne tehnologije u stvarnim logistiฤkim operacijama

Posebno je znaฤajan ugovor s ameriฤkom vojskom vrijedan gotovo 50 milijuna dolara za razvoj autonomnih vozila za logistiฤke operacije, ลกto pokazuje povjerenje u Aurorinu tehnologiju na najviลกoj razini.

Unatoฤ obeฤ‡avajuฤ‡oj tehnologiji i partnerstvima, Aurora se suoฤava s financijskim izazovima. Kompanija joลก nije uspjela zabiljeลพiti prihode od prodaje nakon tri godine na burzi, ลกto izaziva zabrinutost meฤ‘u investitorima. Prema analitiฤarima, investitori ฤ‡e vjerojatno morati ฤekati godinama prije nego ลกto Aurora ostvari profit koji bi opravdao trenutnu trลพiลกnu vrijednost od 11,7 milijardi dolara.

Aurora je potroลกila znaฤajna sredstva na razvoj svoje tehnologije – oko 2 milijarde dolara od osnivanja, s operativnim troลกkovima od pribliลพno 600 milijuna dolara godiลกnje. Iako kompanija ima oko 1,2 milijarde dolara u gotovini, trenutna stopa potroลกnje sugerira da bi mogla trebati dodatno financiranje prije nego ลกto postigne profitabilnost.

5. Kodiak Robotics kamioni

Kodiak Robotics, osnovana 2018. godine od strane Dona Burnettea (bivลกeg inลพenjera Googleovog projekta autonomnih vozila) i Paz Eshela, predstavlja jednog od najbrลพe rastuฤ‡ih igraฤa u sektoru autonomnih kamiona. Kompanija se fokusira iskljuฤivo na autonomni kamionski prijevoz, s ciljem rjeลกavanja problema nedostatka vozaฤa i poveฤ‡anja sigurnosti na cestama.

kodiak autonomno vozilo
FOTO: SHUTTERSTOCK

Kodiak je nedavno predstavio svoju ลกestu generaciju tehnologije, koja je prema njihovim tvrdnjama “feature complete” (potpuno funkcionalna) u hardveru i softveru. Ova tehnologija ukljuฤuje:

  1. Sveobuhvatni senzorski sustav: Kombinacija LIDAR-a, radara i 12 kamera za stvaranje detaljne slike okoline.
  2. Kodiak Driver: Softverska platforma koja integrira podatke iz svih senzora i donosi odluke o voลพnji.
  3. Modularni dizajn: Omoguฤ‡uje jednostavnu ugradnju u razliฤite modele kamiona, ลกto olakลกava skaliranje.

Kodiakova tehnologija dizajnirana je za voลพnju u svim vremenskim uvjetima, ukljuฤujuฤ‡i kiลกu i snijeg, ลกto je kljuฤno za pouzdani kamionski prijevoz.

6. Baidu Apollo Go

Baidu Apollo Go predstavlja jedan od najuspjeลกnijih autonomnih taksi servisa na svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni autonomne voลพnje. Kao vodeฤ‡i kineski tehnoloลกki div, Baidu je kroz svoj Apollo Go servis transformirao naฤin na koji se ljudi kreฤ‡u u kineskim gradovima, postavljajuฤ‡i temelje za globalnu ekspanziju autonomne mobilnosti.

Apollo Go je u veljaฤi 2025. godine preลกao na potpuno autonomne operacije bez sigurnosnih vozaฤa diljem Kine, ลกto predstavlja znaฤajan korak u industriji autonomnih vozila. Ova tranzicija demonstrira visoku razinu pouzdanosti i sigurnosti koju je Baidu postigao sa svojom tehnologijom autonomne voลพnje.

Apollo Go je ostvario 9 milijuna kumulativnih voลพnji u Kini do sijeฤnja 2025. godine, s 1,1 milijun voลพnji samo u ฤetvrtom kvartalu 2024. godine, ลกto predstavlja porast od 36% u odnosu na prethodnu godinu. Ovaj rast demonstrira sve veฤ‡e prihvaฤ‡anje autonomnih vozila meฤ‘u kineskim potroลกaฤima.

U studenom 2024. godine, Baidu je dobio dozvole za testiranje autonomnih vozila u Hong Kongu, ลกto oznaฤava prvi ulazak Apollo Go servisa na trลพiลกte s voลพnjom desnom stranom. Ova ekspanzija predstavlja strateลกki ulazak na trลพiลกta koja obuhvaฤ‡aju regije diljem Azije, Afrike i Ujedinjenog Kraljevstva, gdje promet teฤe lijevom stranom ceste.

Baidu ima ambiciozne planove za ลกirenje Apollo Go servisa na 100 gradova do 2030. godine. Za olakลกavanje prekograniฤnog ลกirenja, Baidu planira partnerstva s pruลพateljima usluga mobilnosti, taksi kompanijama i operaterima flota.

Unatoฤ impresivnom napretku, Apollo Go se suoฤava s nekoliko izazova. Jedan od glavnih je ograniฤena prisutnost izvan Kine, iako tvrtka aktivno radi na meฤ‘unarodnoj ekspanziji s planovima za testiranje i implementaciju u Singapuru i na Bliskom istoku, osim veฤ‡ zapoฤetih operacija u Hong Kongu.

Korisnici su takoฤ‘er prijavili da Apollo Go vozila voze presporo i previลกe oprezno za kineski stil voลพnje, posebno u gradovima poput Wuhana gdje je agresivnija voลพnja normalna. Ovo predstavlja izazov za programiranje algoritama koji moraju balansirati izmeฤ‘u sigurnosti i uฤinkovitosti.

Dodatni izazov predstavljaju etiฤke dileme, poput naฤina na koji autonomna vozila donose odluke u potencijalno opasnim situacijama, kao i poveฤ‡ani rizici kibernetiฤke sigurnosti povezani s povezanim i autonomnim vozilima.

Unatoฤ ovim izazovima, Baidu Apollo Go ostaje jedan od najnaprednijih autonomnih taksi servisa u svijetu, s impresivnim dosezima u komercijalnoj primjeni i ambicioznim planovima za buduฤ‡nost. Kako tehnologija nastavlja sazrijevati, a regulatorni okviri se razvijaju, Apollo Go ima potencijal transformirati urbanu mobilnost na globalnoj razini


7. EVIE autonomna elektriฤna vozila

EVIE Autonomous razvija i proizvodi elektriฤne, potpuno autonomna shuttle vozila dizajnirana za razliฤite primjene, ukljuฤujuฤ‡i dostavu, prijevoz putnika, sigurnost, poljoprivredu, prijevoz tereta i brojne druge sektore.

EVIE 2.0 serija autonomnih vozila izgraฤ‘ena je oko skalabilne, modularne, autonomne elektriฤne platforme s beskrajnim industrijskim primjenama. Ova vozila predstavljaju vrhunac inลพenjeringa i dizajna, besprijekorno integrirajuฤ‡i oblik, funkciju i tehnologiju kako bi stvorili najdostupniju, najpouzdaniju i najprilagodljiviju platformu na trลพiลกtu.

EVIE shuttle vozila prevezla su viลกe od 6,3 milijuna putnika u londonskom Heathrowu od 2010. godine, ลกto ih ฤini najdokazanijim autonomnim vozilima na svijetu. Nedavno su nadograฤ‘ena najnovijim autonomnim sustavom Cavonix, ลกto im omoguฤ‡uje rad izvan voฤ‘enih staza.

Kao elektriฤna vozila, EVIE vozila mogu znaฤajno smanjiti emisije stakleniฤkih plinova i zagaฤ‘enje zraka u gradovima, posebno kada se pune elektriฤnom energijom iz obnovljivih izvora. Sva elektriฤna vozila proizvode nulte emisije iz ispuลกnih cijevi, ลกto ih ฤini ekoloลกki prihvatljivijom opcijom od konvencionalnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.

Transportni sektor najveฤ‡i je izvor emisija stakleniฤkih plinova u Sjedinjenim Drลพavama, a elektriฤna vozila mogu imati znaฤajne prednosti u smislu emisija u usporedbi s konvencionalnim vozilima.

EVIE Autonomous pozicionira se kao vodeฤ‡i igraฤ u industriji autonomnih vozila, s potencijalom za revolucioniranje naฤina na koji putujemo i dostavljamo robu, te je dobro pozicioniran za kapitaliziranje rastuฤ‡e potraลพnje za autonomnim vozilima.

Usporedba 7 vozila kroz njihove sigurnosne aspekte

VoziloKljuฤni sigurnosni aspekti
          Waymo One– 84% manje sudara s aktivacijom zraฤnih jastuka u usporedbi s ljudskim vozaฤima
– 73% manje sudara koji uzrokuju ozljede
– 48% manje sudara prijavljenih policiji
– Bolji od ljudi u izbjegavanju sudara koji rezultiraju ozljedama
Tesla Cybercab– Prema Musku, oฤekuje se da ฤ‡e biti 10-20 puta sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi
– Koristi naprednu raฤunalnu viziju za interpretaciju podataka iz kamera
– Sposobnost uฤinkovitog rukovanja u hitnim situacijama
Tesla Cybervan– Temelji se na istoj tehnologiji kao Cybercab
– Niลพi centar gravitacije smanjuje rizik od prevrtanja
Aurora autonomni kamioni– Demonstrirana sposobnost sigurnog reagiranja na pjeลกake koji neoฤekivano doฤ‘u na cestu
– Moลพe sigurno promijeniti traku ili zaustaviti se u sluฤaju opasnosti
Kodiak Robotics kamioni– Razvijen sustav sigurnosnog povlaฤenja koji moลพe autonomno zaustaviti kamion u sluฤaju kvara
– Evaluira performanse viลกe od 1.000 sigurnosno kritiฤnih procesa i komponenti deset puta u sekundi
– Dvostruki ACE (Actuation Control Engine) sigurnosni raฤunalni sustavi za redundanciju
Baidu Apollo Go– Tvrdi da ima deseterostruku sigurnost u usporedbi s ljudskim vozaฤima
– ล esta generacija ima deseterostruku sigurnosnu redundanciju
– Preko 6 milijuna voลพnji s samo jednom prijavljenom nesreฤ‡om (srpanj 2024.) 
EVIE autonomna elektriฤna vozila– Napredni sustavi za pomoฤ‡ vozaฤu (ADAS) ukljuฤujuฤ‡i adaptivni tempomat i upozorenja o napuลกtanju trake
– Sustavi za praฤ‡enje okoline koji pruลพaju pravovremena upozorenja vozaฤu
– 360-stupanjski panoramski pogled za bolju vidljivost

Napomena: Podaci o sigurnosti temelje se na tvrdnjama proizvoฤ‘aฤa i dostupnim testovima. Direktna usporedba je izazovna jer vozila djeluju u razliฤitim uvjetima i imaju razliฤite razine implementacije.