Jeste li čuli za e-Taste? (3 komponente simulacije)

Hardver Softver

Kako objasniti što je e-Taste? Jeste li ikada poželjeli kušati kolač dok igrate video igru ili osjetiti okus kave u virtualnoj stvarnosti? Upravo je to glavna funkcija uređaja pod imenom e-Taste. Ono što je nekad zvučalo kao znanstvena fantastika, danas postaje stvarnost zahvaljujući revolucionarnoj tehnologiji nazvanoj e-Taste. 

e-Taste
FOTO: SHUTTERSTOCK

Ovaj inovativni uređaj, razvijen na Državnom sveučilištu Ohio, omogućuje korisnicima da dožive okuse u digitalnom svijetu bez stvarnog konzumiranja hrane. Mala kocka pričvršćena na plastičnu traku koja se postavlja na donje zube može replicirati pet osnovnih okusa – slatko, slano, kiselo, gorko i umami – stvarajući potpuno novo iskustvo u virtualnoj stvarnosti. 

Od bežičnog prijenosa okusa na velike udaljenosti do potencijalnih primjena u medicinskoj rehabilitaciji, e-Taste otvara vrata budućnosti u kojoj naša osjetila više nisu ograničena fizičkim svijetom. 

Kako funkcionira e-Taste?

E-Taste je revolucionarna tehnologija razvijena na Državnom sveučilištu Ohio pod vodstvom dr. Jinghua Li, asistentice profesorice znanosti o materijalima i inženjerstva. Ovaj inovativni uređaj predstavlja značajan iskorak u području virtualne stvarnosti jer omogućuje korisnicima da osjete okuse u virtualnom okruženju, čime proširuje VR iskustvo izvan tradicionalnih vizualnih i auditivnih granica.

E-Taste je nastao kao rezultat prethodnog rada na biosenzorima i predstavlja interdisciplinarni  pristup koji kombinira znanost o materijalima, kemiju i virtualnu stvarnost.

Uređaj ima oblik male kocke veličine oko 15 mm sa svake strane, pričvršćene na tanku plastičnu traku koju korisnik drži između zuba. Sustav koristi sofisticirane kemijske senzore kalibrirane za prepoznavanje molekula poput glukoze i glutamata, koje predstavljaju pet osnovnih okusa: slatko, kiselo, slano, gorko i umami.

E-Taste koristi tri komponente za simulaciju okusa:

  1. Senzorska platforma – detektira kemijske spojeve u hrani i pretvara ih u digitalne signale
  2. Bežični sustav prijenosa – omogućuje slanje podataka o okusu na daljinu
  3. Aktivacijski sustav – reproducira okus u ustima korisnika

Srce sustava je mala elektromagnetska pumpa koja vibrira kada kroz nju prođe električni naboj, potiskujući otopinu kroz posebni sloj gela u usta korisnika. Za simulaciju okusa koriste se prehrambene kemikalije: glukoza za slatko, natrijev klorid za slano, limunska kiselina za kiselo, magnezijev klorid za gorko i glutamat za umami okus.

Ovisno o duljini vremena tijekom kojeg otopina reagira sa slojem gela, intenzitet i snaga bilo kojeg okusa mogu se lako prilagoditi. Sustav također omogućuje istovremeno oslobađanje jednog ili više različitih okusa za stvaranje složenijih senzacija.

Istraživači su proveli opsežna testiranja e-Taste tehnologije s impresivnim rezultatima. U ljudskim ispitivanjima, sudionici su mogli razlikovati različite intenzitete kiselosti u tekućinama koje generira sustav s točnošću od oko 70%.

U drugim eksperimentima, ispitanici su pokušavali identificirati pet različitih opcija hrane, uključujući limunadu, kolač, pečeno jaje, riblju juhu i kavu, s točnošću od gotovo 87%. Testiranje je također pokazalo da se kušanje na daljinu može aktivirati čak i na velikim udaljenostima – u jednom eksperimentu, senzor je uronjen u limunadu u Kaliforniji, a okus je reproduciran u Ohiju.

E-Taste otvara brojne mogućnosti za primjenu u različitim područjima:

  • Multisenzorno igranje – omogućuje kušanje virtualne hrane koju lik konzumira u igri
  • Virtualni turizam – iskustvo okusa različitih kuhinja tijekom virtualnog istraživanja novih destinacija
  • Društveni VR – dijeljenje obroka s prijateljima u virtualnim prostorima
  • Simulacije za obuku – poboljšanje realizma programa obuke za kuhare i sommeliere
  • Zdravstvena primjena – pomoć osobama s traumatskim ozljedama mozga ili dugotrajnim COVID-om koji su izgubili osjet okusa

Istraživači trenutno rade na daljnjoj minijaturizaciji sustava i poboljšanju njegove kompatibilnosti s različitim kemijskim spojevima u hrani, s ciljem stvaranja još realističnijeg iskustva okusa u virtualnoj stvarnosti.

Uređaj je još uvijek u razvojnoj fazi i nije široko dostupan za komercijalnu upotrebu.

Istraživači su proveli nekoliko testiranja s ljudskim subjektima:

  • 10 sudionika je sudjelovalo u testiranju gdje su ocjenjivali koliko dobro uređaj reproducira kiselost na ljestvici od pet točaka
  • Sudionici su testirali prepoznavanje pet različitih virtualnih okusa: limunada, kolač, prženo jaje, riblja juha i kava
  • Provedena su testiranja na daljinu gdje je senzor uronjen u limunadu u Kaliforniji, a okus reproduciran u Ohiju

Iako e-Taste još nije komercijalno dostupan, istraživači predviđaju njegovu primjenu za različite skupine korisnika u budućnosti:

  • Igrači video igara i korisnici virtualne stvarnosti koji žele poboljšano iskustvo igranja
  • Pacijenti s gubitkom okusa uzrokovanim COVID-19 ili neurološkim stanjima
  • Osobe s traumatskim ozljedama mozga
  • Studenti u obrazovnim programima o prehrani, kemiji ili kulinarstvu
  • Kupci koji žele digitalno isprobati okuse prije kupnje hrane
  • Korisnici virtualnih restorana i daljinskih kulinarskih iskustava

Je li e-Taste jedini takav uređaj na tržištu?

Postoje slične tehnologije koje pokušavaju simulirati okus u virtualnoj stvarnosti, slično kao e-Taste. Jedna takva tehnologija je “lollipop” uređaj razvijen na City University of Hong Kong, koji izgleda poput lizalice ili jednokratne e-cigarete. Ovaj uređaj koristi proces iontoforeze za prijenos okusa kroz hidrogel, omogućujući korisniku da osjeti devet različitih okusa: šećer, sol, limunsku kiselinu, trešnju, marakuju, zeleni čaj, mlijeko i grejp.

okusni pupoljci
FOTO: SHUTTERSTOCK

Još jedna slična tehnologija je Norimaki Synthesizer, razvijen na Sveučilištu Meiji u Japanu. Ovaj uređaj koristi pet gelova koji sadrže elektrolite za simulaciju slanog, slatkog, gorkog, kiselog i umami okusa. Korisnici mogu kontrolirati intenzitet svakog okusa kroz proces nazvan elektroforeza.

Na Sveučilištu Maine, tim predvođen Nimeshom Ranasinghe razvio je tehnologiju koja koristi elektrode u priboru za jelo, poput metalnih štapića, za repliciranje osjeta kiselih, slatkih, slanih ili gorkih okusa u ustima.

Ove tehnologije, zajedno s e-Taste, predstavljaju napore znanstvenika da prošire virtualna iskustva na osjetilo okusa, što bi moglo revolucionirati način na koji doživljavamo virtualnu stvarnost.

testiranje okusa
FOTO: SHUTTERSTOCK

Evo i tablice u kojoj se nalaze sve bitne činjenice o e-Taste:

AspektDetaljiTrenutno stanjeBudući razvojPrimjene
Osnovni okusiSlatko (glukoza)Uspješno simulirano s točnošću ~70%Poboljšanje preciznosti i intenzitetaVirtualni slatkiši, deserti
Kiselo (limunska kiselina)Najviša točnost u testiranjimaFinija kontrola intenzitetaVirtualna pića, citrusi
Slano (natrijev klorid)Dobro reproduciranoKombiniranje s drugim okusimaVirtualna slana hrana
Gorko (magnezijev klorid)Teže za preciznu simulacijuPoboljšanje prihvatljivostiVirtualna kava, tamna čokolada
Umami (glutamat)Osnovna simulacijaSloženije varijacijeVirtualna mesna jela, juhe
HardverVeličina uređajaKocka ~15mmMinijaturizacijaDiskretnije korištenje
Elektromagnetska pumpaFunkcionalnaSmanjenje potrošnje energijeDuže trajanje baterije
HidrogelBiokompatibilanPoboljšanje trajnostiSigurnije korištenje
Spremnici za kemikalijeOdvojeni za svaki okusPovećanje kapacitetaDuže korištenje bez punjenja
Bežični prijenosDo 200m (ESPNOW) i veće udaljenostiPoboljšanje stabilnosti vezeGlobalna primjena
PerformanseTočnost prepoznavanja~70% za osnovne okuseCilj: >90%Realističnija iskustva
Složeni okusi~87% za jednostavne kombinacijeSimulacija složenijih okusaVirtualni obroci
Vrijeme odzivaNekoliko sekundiSmanjenje na <1 sekunduSinkronizacija s VR
Trajanje okusaOgraničenoProduljeno trajanjeDugotrajnija iskustva
Zaostali okusiProblem kod promjene okusaSustav za čišćenjeBrža promjena okusa
PrimjeneVirtualna stvarnostTestna fazaIntegracija s VR slušalicamaImerzivno igranje
ZdravstvoKonceptualna fazaKlinička testiranjaTerapija za gubitak okusa
ObrazovanjeDemonstracijeRazvoj edukativnih programaVirtualni laboratoriji
E-commercePrototipPlatforme za online kušanjeVirtualno kušanje prije kupnje
Socijalna interakcijaKonceptualna fazaPlatforme za dijeljenje okusaVirtualni restorani
OgraničenjaMirisNije uključenIntegracija s tehnologijama mirisaPotpuniji doživljaj
TeksturaNije simuliranaRazvoj haptičkih komponentiRealističniji doživljaj
PikantnostTeško simuliratiIstraživanje alternativnih metodaŠiri raspon okusa
MasnoćaNije simuliranaIstraživanje novih pristupaKompletniji okusi
Regulatorna odobrenjaU tijekuDobivanje FDA odobrenjaKomercijalizacija