Električna vozila u 2025: 5 stvari koje morate znati

Blog

Električna vozila i električna evolucija na cestama više nije pitanje “hoće li se dogoditi”, već “kada”. Godina 2025. donosi dramatične promjene u svijetu automobilske industrije, s predviđenim rastom prodaje električnih vozila od čak 30 % na globalnoj razini. Dok će ulicama svijeta krstariti više od 85 milijuna električnih automobila, postavlja se pitanje – jesmo li spremni za ovu transformaciju?

Od novih tehnologija baterija do državnih poticaja, od izazova infrastrukture do pada cijena – pred nama je godina koja će redefinirati način na koji razmišljamo o prijevozu. No, što točno donosi 2025. godina i koje su najvažnije stvari koje trebate znati prije nego što i sami postanete dio ove električne revolucije?

električna vozila
FOTO: SHUTTERSTOCK

Dramatičan rast prodaje i brojke koje će vas iznenaditi

Električna revolucija na automobilskom tržištu doživljava svoj vrhunac u 2025. godini, s brojkama koje nadmašuju sva očekivanja. Globalna prodaja električnih auta bilježi dramatičan skok od čak 30 % u odnosu na prethodnu godinu, što znači da će, prema statističkim predviđanjima, na cestama svijeta biti čak 15.1 milijun novih električnih vozila.

Posebno je impresivan podatak da će ukupan broj električnih vozila na svjetskim cestama premašiti 20 milijuna po prvi put u povijesti, uz rast od 18 % na godišnjoj razini. Kina nastavlja dominirati globalnim tržištem s očekivanim udjelom od 29.7 % u ukupnoj prodaji, dok Europa pokazuje dvostruko brži rast, iako i dalje zaostaje za kineskim tržištem.

Najdramatičniji rast očekuje se u Indiji, gdje će prodaja skočiti za nevjerojatnih 117 %, iako će ukupni udio električnih vozila u toj zemlji ostati relativno skroman na 7.5 %. Europa će zadržati poziciju drugog najvećeg tržišta, s očekivanim rastom od 15 % u odnosu na prethodnu godinu.

Hrvatska također pokazuje značajan napredak u elektrifikaciji svog voznog parka. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost osigurao je rekordnih 21 milijun eura za poticaje pravnim osobama u 2025. godini. Ovo predstavlja značajan porast u odnosu na prethodne godine, kada je ukupan iznos poticaja iznosio oko 20.5 milijuna eura kroz desetogodišnje razdoblje.

Posebno je zanimljivo da je prethodna godina na hrvatskom tržištu pokazala jasne preferencije kupaca, s modelima Tesla Model 3 i Tesla Model Y na vrhu liste najprodavanijih električnih vozila. Ovakvi trendovi, uz značajne državne poticaje, jasno pokazuju da Hrvatska prati europski trend elektrifikacije voznog parka.

Koliko su popularna električna vozila u Hrvatskoj?

Dok Europa juri punom brzinom prema električnoj budućnosti, Hrvatska polako, ali sigurno gradi svoj put u svijetu električnih vozila. Kad smo već kod sigurnosti, mnogi su skeptični u vezi kibernetičke sigurnosti ovakvih automobila (i potencijalnih prometnih nesreća), na čemu se puno radi. S gotovo dvije tisuće novih električnih vozila registriranih u 2024. godini i rastom od impresivnih 18.36 %, jasno je da hrvatski vozači sve više prepoznaju prednosti zelene mobilnosti. No, je li to dovoljno?

S udjelom od samo 3 % u ukupnoj prodaji novih vozila, još uvijek značajno zaostajemo za europskim prosjekom od 14.4 %. Međutim, brojke pokazuju ohrabrujući trend. Posebno je zanimljivo da je Tesla osvojila srca hrvatskih kupaca – Model 3 i Model Y zajedno čine gotovo četvrtinu svih prodanih električnih vozila. Slijede ih pristupačniji modeli poput Renault Twingo E-Tech i Dacia Spring, pokazujući da hrvatski kupci traže ravnotežu između luksuza i praktičnosti.

prodaja električnih vozila
FOTO: SHUTTERSTOCK

Država je prepoznala važnost ove transformacije. Za 2025. godinu osiguran je rekordan iznos od 21 milijun eura poticaja za pravne osobe, što je više nego što je uloženo u cijelom desetljeću od 2014. do 2024. godine (20.5 milijuna eura). Ovo pokazuje ozbiljnu predanost prema elektrifikaciji voznog parka.

Posebno je ohrabrujuće što hrvatski kupci danas mogu birati između velikog broja različitih modela električnih vozila – od malih gradskih automobila do luksuznih SUV-ova. Ova raznolikost ponude pokazuje da električna vozila više nisu samo alternativa, već postaju mainstream izbor.

No, izazovi ostaju. Infrastruktura za punjenje još uvijek zaostaje za potrebama, a visoke cijene električnih vozila i dalje predstavljaju prepreku za mnoge potencijalne kupce. Unatoč tome, trend je jasan – Hrvatska se kreće prema električnoj budućnosti, možda sporije nego neki naši europski susjedi, ali sa sve većim zamahom.

Ako se ovakav trend rasta nastavi, 2025. godina mogla bi biti prekretnica za hrvatska električna vozila. S novim modelima koji stižu na tržište, većim poticajima i rastućom svijesti o važnosti održive mobilnosti, možemo očekivati da će brojke nastaviti rasti. Električna vozila svakako će biti sve popularnija.

Najprodavaniji modeli električnih automobila u Hrvatskoj u 2025 (siječanj):

  • Tesla Model 3
  • Tesla Model Y
  • Renault Twingo E-Tech
  • Dacia Spring
  • Opel Mokka Electric

Punjenje, cijena, servis – 3 faktora koja koče električnu revoluciju

Napokon ste se odlučili kupiti novi automobil. Već mjesecima razmišljate o kupnji električnog vozila, pratite recenzije, uspoređujete modele. Tesla Model 3 izgleda primamljivo, Volkswagen ID.4 također. Ali onda kreću pitanja koja vas muče…

“Gdje ću ga puniti? Živim u zgradi bez garaže.”

“Što ako mi se pokvari usred ljeta na putu za more?”

“Trebam li drugi kredit uz onaj stambeni?”

I niste jedini. Tisuće potencijalnih kupaca u Hrvatskoj svakodnevno vode ovu bitku. 

Problem broj jedan – punjenje. Zagreb ima puno kafića, ali vrlo malo punionica za električne automobile. Dok svoj iPhone možete napuniti u svakom kafiću, za vaš električni automobil morat ćete postati majstor planiranja. Hoćete na more? Pripremite se na “punjačku matematiku” – koliko kilometara možete prijeći, gdje ćete stati, i najvažnije – hoće li punionica raditi kad dođete do nje?

cijene električnih automobila
FOTO: SHUTTERSTOCK

A onda dolazimo do cijene. Tesla Model 3, najprodavaniji električni automobil u Hrvatskoj, košta kao manji stan u predgrađu Zagreba. Državni poticaji od nekoliko tisuća eura zvuče dobro – dok ne vidite cijenu automobila. To je kao da vam netko da popust na Ferrari – i dalje si ga ne možete priuštiti.

I na kraju, servis. Zamislite da vam se automobil pokvari u Gospiću. Dok bi za klasični auto pronašli servisera na svakom uglu, s električnim ćete možda morati organizirati transport do Zagreba. A onda čekati tjednima na rezervni dio jer, eto, baš taj dio trenutno nije dostupan u Europi.

Ipak, nije sve tako crno. Proizvođači električnih vozila polako, ali sigurno, ruše ove barijere. Nove baterije omogućuju vožnju od Zagreba do mora bez stajanja. Cijene padaju brže nego što je itko očekivao. A mreža servisa? Raste brže nego broj influencera na TikToku.

2025. godina mogla bi biti prekretnica. Ili ćemo i dalje sjediti na obali, gledajući kako električna revolucija prolazi pokraj nas, ili ćemo konačno zaplivati u tim vodama. Izbor je, kao i uvijek, na nama.

Što nas očekuje do kraja 2025?

Električna revolucija 2025. godine donosi val promjena koji će redefinirati način na koji razmišljamo o automobilima. Dok tradicionalni proizvođači užurbano predstavljaju svoje električne modele, tržište doživljava transformaciju kakvu nismo vidjeli od pojave prvih automobila.

Više od 70 novih električnih vozila stiže na hrvatsko tržište, a prednjače premium proizvođači s modelima koji spajaju luksuz i održivost. Audi predstavlja potpuno novi Q5 i revolucionarni A6 e-tron, dok BMW najavljuje novi iX3 baziran na revolucionarnoj Neue Klasse platformi. No, nisu samo premium brendovi u igri – Škoda priprema pristupačniji Elroq, a Dacia obećava da će njihov novi Bigster demokratizirati električnu mobilnost.

Stručnjaci predviđaju da će globalna prodaja električnih automobila skočiti za dramatičnih 30 % u 2025. godini, dosežući 15.1 milijun prodanih jedinica. To znači da će svako šesto prodano vozilo biti električno. Kina će i dalje dominirati s gotovo trećinom tržišnog udjela, ali Europa ubrzano sustiže – svako peto novo vozilo bit će električno, a električna vozila bit će novo normalno.

Posebno je zanimljiv utjecaj na tržište rabljenih vozila. Očekuje se značajan pad vrijednosti trenutnih električnih automobila, dijelom zbog dolaska novih, tehnološki naprednijih modela, a dijelom zbog agresivnog nastupa kineskih proizvođača koji ruše cijene. Ovo bi moglo učiniti električna vozila dostupnijima širem krugu kupaca, ali donosi i nove izazove vezane uz održavanje i dostupnost rezervnih dijelova.

Za hrvatsko tržište ovo znači više izbora, bolje cijene i, konačno, stvarnu priliku za masovnu elektrifikaciju voznog parka.

Dolazi i do velikih promjena što se tiče baterija i punjenja. Nova generacija baterija s čvrstim elektrolitom (solid-state) obećava značajan napredak – veći kapacitet, brže punjenje i dulji životni vijek. Vodeći proizvođači poput BMW-a i Toyote najavljuju da će njihova prva vozila s ovom tehnologijom stići na tržište krajem 2025. godine.

Domet električnih vozila doživljava dramatičan skok. Dok su današnji modeli ograničeni na 400-500 kilometara, nova generacija baterija omogućit će doseg od preko 800 kilometara s jednim punjenjem. Tesla već najavljuje modele koji će moći prijeći 1000 kilometara, što konačno eliminira “anksioznost zbog dometa” kod dugih putovanja.

Brzina punjenja također doživljava revoluciju. Najnovija generacija brzih punjača omogućava punjenje od 10 do 80 % kapaciteta za manje od 15 minuta. Volkswagen grupa razvija tehnologiju koja će to vrijeme skratiti na samo 12 minuta, dok kineski proizvođači najavljuju još brža rješenja.

Posebno je značajan napredak u izdržljivosti baterija. Nova generacija može izdržati preko 1000 ciklusa punjenja bez značajnijeg gubitka kapaciteta, što znači da će baterije trajati dulje od samog automobila. Ovo direktno utječe na smanjenje ukupnog troška vlasništva električnog vozila.

Ove inovacije značajno će utjecati na prihvaćanje električnih vozila, čineći ih praktičnijima i pristupačnijima za svakodnevnu upotrebu.