Pred vama je vodiฤ o tome kako kreirati raฤun na MailChimp-u te kako pokrenuti svoju prvu kampanju.
MailChimp je najpoznatiji alat za slanje newslettera na veฤi broj adresa. Dostupan je u besplatnoj verziji i onoj koja se naplaฤuje. U ovom sluฤaju, zadrลพat ฤemo se na besplatnoj verziji, u kojoj je moguฤe newsletter poslati na 2.000 email adresa.
Od bitnih karakteristika MailChimp-a vaลพno je spomenuti sljedeฤe:
- Unos tablice sa listom pretplatnika. ล to je posebno korisno kada imate veฤi broj kontakta jer ih ne morate sve ruฤno unositi. Na taj naฤin olakลกan je unos korisnika sa podacima kao ลกto su e-mail, ime i prezime, broj telefona i sliฤno.
- Kategoriziranje kontakata putem โtagovaโ. Ovo ฤe dobro doฤi kroz vrijeme, kako budete pratili kampanje koje radite. Korisnike moลพete rasporediti u skupine prema odreฤenim specifiฤnostima. Primjerice – jesu li otvorili newsletter ili nisu, u kojem gradu se nalaze, za koju uslugu su iskazali interes, i tako dalje.
- Osim toga, u izvjeลกฤu MailChimp kampanje moลพete vidjeti vrlo bitne podatke – tko je otvorio email i koliko puta, tko nije dobio email, tko se โskinuoโ s liste vaลกih pretplatnika, tko je i na koji link kliknuo, i druge vaลพne podatke.
Kako poslati newsletter preko MailChimp-a?
1. Izradite raฤun u MailChimp-u?
Kao i uvijek, prvi korak je napraviti raฤun na MailChimp-u. Na poฤetnoj stranici (slika 1), u gornjem desnom uglu, vidjet ฤete tamnozelenu oznaku โSign Up Freeโ.
Klik na tu opciju vodit ฤe vas do sljedeฤeg koraka – upiลกite email adresu, korisniฤko ime i lozinku (slika 2).
Preporuka je da upiลกete mail koji ฤete stvarno provjeravati. To je mail na koji ฤe vas MailChimp obavijestiti ako se netko, primjerice, odluฤi odgovoriti na newsletter.
Nakon ลกto ste upisali te podatke, kliknite na tamnozeleni gumb โGet Started”.
U pretinac elektriฤne poลกte stiฤi ฤe vam link za potvrdu da ste vi kreirali raฤun na MailChimp-u (slika 3 i 4).
2. Popunjavanje profila u MailChimp-u
Nakon ลกto ste potvrdili da ste vi osoba koja je kreirala raฤun na MailChimp-u, potrebno je odabrati kako ลพelite koristiti ovaj alat. Opcija โFreeโ je posljednja u nizu. Nakon ลกto ste je odabrali, kliknite na โCompleteโ (slika 5).
Zatim slijedi popunjavanje profila. Osim imena i prezimena (slika 6), bit ฤe potrebno odgovoriti na joลก nekoliko pitanja:
- Imate li web stranicu, traลพit ฤe vas da je navedete (slika 7). Ako nemate joลก, predlaลพem da pogledate naลก detaljan vodiฤ kako napraviti web stranicu u Wix-u.
- Koja je adresa vaลกe tvrtke/obrta (slika 8).
- Lista kontakata/pretplatnika (moลพete odgovoriti i da nemate) – slika 9, 10 i 11.
- ลฝelite li povezati svoje kampanje sa druลกtvenim mreลพama (slika 12).
Nakon toga slijedi nekoliko ‘Yes/No’ pitanja o tome kakav je posao kojim se bavite i utvrฤivanje u koju svrhu ลพelite koristiti MailChimp (slika 13).
- Bavite li online prodajom (slika 14).
- Je li preko vaลกe web stranice moguฤe napraviti rezervaciju ili kupovinu ulaznica (slika 15).
- Da li vam je vaลพno da sa korisnikom stupite u direktni kontakt (slika 16).
- Ostvarujete li zaradu kroz sadrลพaj koji plasirate na vaลกoj web stranici (slika 17).
- Koriste li kupci vaลกih usluga/proizvoda aplikaciju kako bi ostvarili pristup vaลกim uslugama/proizvodima (slika 18).
- Kako mjerite uspjeh, u smislu, ลกto vam je bitno da korisnik napravi kada je u pitanju promocija sadrลพaja vaลกe web stranice – vaลพno vam je da korisnici naprave akciju vezanu uz sadrลพaj vaลกe web stranice; ili ste viลกe usmjereni tome da korisnike dovedete na svoju aplikaciju; odnosno ลพelite da naprave kupovinu putem vaลกe web stranice (slika 19).
Kroz odgovore na ova pitanja, MailChimp je pokuลกao dobiti ‘sliku’ ลกto vam je vaลพno i zaลกto ga ลพelite koristiti. ลฝelite li primati MailChimp savjete o tome kako voditi uspjeลกne kampanje, pretplatite se na njihov newsletter. (slika 20).
3. Postavke newsletter kampanje
Preko MailChimp Dashboard-a (Slika 21), postavit ฤete svoju newsletter kampanju. U gornjem desnom uglu nalazi se sivi gumb “Create Campaign”.
Klik nas vodi u ‘novi prozor’ na kojem trebate odabrati vrstu kampanje koju ลพelite kreirati (slika 22). Sa lijeve strane ponuฤene su dostupne opcije, a mi smo se odluฤili za “Email”.
Prije nego poฤnete sa ureฤivanjem newsletter predloลกka, potrebno je odrediti naziv kampanje (slika 23).
Nakon toga kreฤemo u kreiranje kampanje. Potrebno je napraviti listu kontakata kojima ฤemo poslati ลพeljeni newsletter. Prva toฤka “Add Recipients” (slika 24 i 25).
Mi smo se odluฤili za ‘Copy/paste from file’ opciju prema kojoj svaki kontakt koji imamo, unosimo ‘ruฤno’, u za to predviฤeno polje. Za nastavak na sljedeฤi korak, pritisnite zeleni gumb u donjem desnom kutu (slika 26 i 27).
Kao ลกto sam spomenula ranije, svoje kontakte moลพete ‘obiljeลพiti odreฤenim tagom’ koji se vama ฤini najsmislenijim obzirom na listu koju imate (slika 28). Na ovom koraku odabrat ฤete i status kontakata koje uvodite u kampanju. Odnosno jesu li se oni pretplatili na sadrลพaj koji im ลกaljete, nisu se pretplatili, ili su ลพeljeli da ih maknete sa liste. Kada ste ovo rijeลกili kliknite na “Continue To Review”, dolje desno.
Pojavit ฤe se ‘novi prozor’ sa porukom “You’re all set to import”. U donjem desnom uglu, klikom na gumb “Import” zapoฤet ฤe proces uvoza kontakata koje ste malo prije upisali (slika 29).
Kada smo uredili listu na koju ฤemo slati newsletter, potrebno je odrediti naziv poลกiljatelja newslettera te email adresu (slika 30).
To je ono ลกto ฤe korisnik newslettera vidjeti u svom inbox-u. Preporuka je da navedete ime osobe koja ลกalje (svoje ime) i onda odreฤenim znakom odvojite naziv tvrtke/brenda. Takav pristup djeluje osobnije i veฤa je ลกansa da ฤe, newsletter koji ลกaljete, biti otvoren i proฤitan. Potvrdite na “Save”.
Zatim ureฤujemo “Subject”, odnosno naslov email-a koji ลกaljemo kao newsletter.
To je vrlo bitna znaฤajka prema kojoj primatelj newslettera odluฤuje hoฤe li isti otvoriti. Stoga, vodite raฤuna da naslovom privuฤete paลพnju, ali i da ima veze sa sadrลพajem newslettera nakon ลกto se on otvori (slika 31). Takoฤer, potvrdite na “Save”.
Sljedeฤa po redu je rubrika “Preview Text” (slika 32).
To je, otprilike, jedna reฤenica koja ฤe se u inboxu primatelja pokazati uz naslov (slika 33). Nije nuลพno da je ureฤujete. Ali obzirom da ลพivimo u vremenu kada je bitno istaknuti se, neฤe biti na odmet ako i ovdje pokaลพete svoju kreativnost. Joลก jednom “Save”, da spremite svoj odabir.
Ostalo nam je joลก da kreiramo newsletter predloลพak. To ฤemo uฤiniti tako da kliknemo na “Design Email” (slika 34).
4. Kreiranje newsletter predloลกka
Nakon ลกto smo postavili osnovne elemente kampanje, kreฤemo u izradu samog newslettera (slika 35). U besplatnoj verziji moลพete birati izmeฤu nekoliko “Basic” verzija dizajna. Mi smo se odluฤili za “1 Column – Full Width”.
No, koju god da verziju odaberete, svaka se moลพe dodatno urediti sa drugaฤijim elementima i upotpuniti odgovarajuฤim sadrลพajem.
Ureฤivanje newsletter predloลกka podijeljeno je u tri kategorije – “Content”, “Design” te “Comments”, koje se nalaze sa desne strane (slika 36).
U “Content” kategoriji dostupni su razni elementi sadrลพaja koje moลพete staviti u newsletter – Tekst, Uokvireni tekst, Crtu kojom ฤete prelomiti sadrลพaj, Sliku, Sliku sa tekstom, Ikone druลกtvenih mreลพa, i tako dalje.
Pojedini element dodajete u predloลพak na naฤin da ga odaberete i prebacite na lijevu stranu, ispod dijela u kojem piลกe “Logo”.
Ureฤivanje predloลกka vrlo je intuitivno i kroz par minuta koriลกtenja postat ฤe vam jasno kako ovaj program funkcionira. Moลพete eksperimentirati i traลพiti rjeลกenje koje vam najbolje odgovora.
Prilikom kreiranja predloลกka, u kategoriji “Design” ureฤujete odreฤene dijelove newslettera (cijela stranica, zaglavlje, podnoลพje, …) i to – prema boji pozadine, veliฤini i tipu fonta, razmacima, rubovima i sliฤno (slika 37 i 38).
Dobro je da imate na umu boje i fontove koje ste odabrali prilikom izrade web stranice, kako bi cijela priฤa slijedila isti obrazac. Na taj naฤin utjeฤete na dosljednost svog brenda obzirom na komunikaciju vizualnih elemenata.
Nemojte zaboraviti kliknuti na sivi gumb “Save” kako bi saฤuvali svoje odabire glede dizajna newslettera.
Klik na zeleni gumb “Save&Close” znaฤi da ste u potpunosti zavrลกili sa izradom predloลกka, a to joลก nije sluฤaj.
Rubrika “Comments” je mjesto u kojem ฤe se pojaviti povratna informacija osoba sa kojima ste podijelili testni primjer newslettera. To vam moลพe pomoฤi ako ลพelite miลกljenje kolega, prije nego ลกto newsletter poลกaljete na sve adrese svojih pretplatnika. (Slika 39.)
Dodavanje slike u MailChimp, pokazat ฤemo kroz korak postavljanja logo znaka u zaglavlje newslettera (Slika 40).
Dakle, oznaฤite polje gdje piลกe “Logo” i sa desne strane vidjet ฤete “Your Default Logo”. Ispod toga se nalaze “Replace”, “Link” i “Alt”. Kliknite na “Replace”.
Otvara se novi prozor u kojem imate moguฤnost uvesti fotografije, u ovom sluฤaju logotip vaลกe tvrtke/obrta/brenda (slika 41).
Obzirom da smo tek postavili raฤun i da kreiramo prvu kampanju, ovo mjesto joลก je uvijek prazno. No, u buduฤnosti, kako budete radili kampanju po kampanju, ovdje ฤe se nalaziti sve fotografije koje ste koristili.
U gornjem desnom uglu, kliknite na sivi gumb “Upload”.
Zatim odaberite sliku sa vaลกeg raฤunala (logo) koji ฤete uploadati.
Slika 42 – okvirno pokazuje dodavanje slike sa raฤunala. Ovaj prikaz se moลพe razlikovati ovisno o tome kakvo raฤunalo imate.
Kada je fotografija logotipa na MailChimp-u, oznaฤit ฤemo je zelenom kvaฤicom i kliknuti na “Insert” gore desno (slika 43).
Logo se pojavio u zaglavlju newsletter predloลกka (slika 44). Ovisno o veliฤini slike koju ste postavili, moลพda ฤete morati korigirati “Image Display Size”, odnosno veliฤinu prikaza slike.
Sad to ลกto ste napravili spremite odabirom “Save&Close” SIVE BOJE, dolje desno.
Ako niste zadovoljni kako izgleda vaลก logo (dobro se ne vidi, veliฤina nije odgovarajuฤa ili sliฤno), kliknite na “Replace” i ponovite korake, ovaj puta sa odgovarajuฤom fotografijom ๐ .
Sad ฤemo pokazati kako dodati novi element u newsletter (slika 45).
Odluฤili smo se za opciju dodavanja “Image Card”, to jest sliku sa tekstom.
Sa desne strane pronaฤite ovaj element i povucite ga na lijevu stranu ispod logo znaka. Nakon toga, sa desne strane pojavit ฤe se “Upload an image”. Ispod toga odaberite zeleno “Browse”.
Otvorit ฤe se “Content Studio” kao na slici 41. Za unos nove fotografije ponovit ฤete korake prikazane na slikama 41, 42 , 43 i 44.
Kada ste postavili novu fotografiju u newsletter predloลพak, za ovaj element moลพete urediti i tekst. Takoฤer sa desne strane, u dijelu gdje je navedeno “Input caption text here. …”.
Kako to izgleda u naลกem sluฤaju, pogledajte sliku 46.
I sad vam zapravo preostaje da se igrate sa izgledom newslettera. Da isprobavate koji raspored elemenata vam najbolje odgovara, te da uredite sadrลพaj do kraja.
Nemojte zaboraviti dodati i linkove ‘na stvari’ koje spominjete u newsletteru. Ako niลกta drugo, onda logo poveลพite sa web stranicom.
Svaki element koji dodate u newsletter predloลพak, moลพete povezati sa linkom.
Konaฤni izgled newslettera, koji smo mi koristili za ovaj primjer, sadrลพi 4 slike – logo, blog, opis proizvoda i newsletter. Svaki od tih elemenata, povezali smo sa odgovarajuฤim linkom (slika 47).
A to se radi ovako:
– Kada kliknete na element, ovisno o tome jeste li odabrali sliku ili tekst, sa desne strane pojavit ฤe se rijeฤ “Link” ili znak karike koji simbolizira dodavanje linka.
– Klikom na to podruฤje, otvara se novi prozorฤiฤ koji vas traลพi da upiลกete ลพeljeni link.
– Nakon ลกto ste ga upisali, potvrdite na “Insert”.
Sada element ima link na koji korisnik moลพe kliknuti, kada bude gledao newsletter.
Ako ลพelite provjeriti kako bi newsletter otprilike izgledao, prije nego ลกto ga poลกaljete svojim pretplatnicima – u tamno osjenฤanoj traci pri vrhu ekrana pronaฤite “Preview and Test” i u padajuฤem izborniku odaberite “Enter preview mode” (slika 48).
Otvorit ฤe se opcija pregleda “Desktop” verzije, “Mobile” verzije te “Inbox”. Klikom na bilo koju od njih, vidjet ฤete kako ฤe newsletter izgledati kada ga primatelj bude gledao na odreฤenom ureฤaju (slika 49).
Kada ลพelite izaฤi iz opcije pretpregleda, kliknite na “x” sa gornje desne strane ekrana.
5. Lansiranje newsletter kampanje
Ako ste zavrลกili sa ureฤivanjem newsletter predloลกka, kliknite na zeleni znak “Save&Close” pri dnu sa desne strane ekrana (slika 50).
I to je to. Sve je spremno za lansiranje prve newsletter kampanje u MailChimp-u (slika 51). Imamo listu pretplatnika. Uredili smo naziv poลกiljatelja. Odabrali smo naslov newslettera. Kreirali smo newsletter predloลพak.
Sad joลก napravimo zavrลกni test na svoj mail, da vidimo kako to toฤno izgleda u inboxu.
Ponovno smo na MailChimp Dashboard-u, pred kampanjom koju smo upravo kreirali.
Kod kvaฤice “Content” (ฤetvrta po redu), ispod predloลกka zelenim slovima piลกe “Send a Test Email”.
Klikom na to podruฤje, otvara se prozorฤiฤ u koji ฤemo upisati email adresu na koju ลพelimo da nam stigne testni newsletter.
Unos potvrdimo na sivi gumb “Send Test” (slika 52 i 53).
Kroz par minuta, u inboxu bi se trebao naฤi testni email (slika 54 i 55).
Provjerite je li sve baลก onako kako ste zamislili. Piลกe li sve ลกto treba, rade li linkovi, moลพete li kliknuti na sve gumbe koje ste stavili.
Ako je sve u redu, vratite se na MailChimp Dashboard (slika 56).
Sa gornje desne strane nalazi se zeleni gumb “Send”. Klikom na njega, otvara se joลก jedan novi prozor (slika 57). Tu vas traลพi konaฤan odgovor – da newsletter ลพelite poslati newsletter sada.
Odabirom “Send Now” vaลกa newsletter kampanja otiฤi ฤe live, na sve mail adrese koje ste naveli u kampanji.
ฤestitam, lansirali ste svoju prvu MailChimp newsletter kampanju (slika 58).
Sada vam preostaje da pratite rezultate kampanje (slika 59). I na osnovu podataka koje moลพete vidjeti kroz MailChimp izvjeลกฤe, kreirate svoje daljnje akcije.
Ovo je bio vodiฤ u 5 koraka i gotovo 60 slika o tome kako kreirati raฤun u MailChimp-u te poslati svoju prvu kampanju. Nadam se da ฤe vam sluลพiti da ostvarite sve ono ลกto ลพelite ostvariti ovim alatom.
Ako vam je ฤlanak bio zanimljiv, pratite naลกu rubriku Savjeti. Tu donosimo nove informacije iz podruฤja tehnologije, kojima moลพete unaprijediti ono ลกto radite. Ako znate nekoga kome bi ฤlanak bio koristan, slobodno ga podijelite. I vaลกe komentare rado ฤitamo.
Pozdrav do sljedeฤe prilike ๐ .