Koje su opasnosti virtualne stvarnosti? (4 primjera)

Blog

Opasnosti virtualne stvarnosti (VR) predstavljaju znaฤajan aspekt ove revolucionarne tehnologije koja omoguฤ‡uje korisnicima uranjanje u digitalne svjetove, ali uz sve prednosti dolaze i ozbiljni rizici. Iako VR tehnologija nudi brojne moguฤ‡nosti za zabavu, obrazovanje i poslovanje, vaลพno je biti svjestan potencijalnih opasnosti koje ona nosi. U nastavku ฤ‡u predstaviti 4 glavne opasnosti virtualne stvarnosti koje svaki korisnik treba uzeti u obzir prije koriลกtenja VR ureฤ‘aja.

koje su opasnosti virtualne stvarnosti
FOTO: SHUTTERSTOCK

4 glavne opasnosti virtualne stvarnosti

Virtualna stvarnost je fascinantna tehnologija koja nam otvara vrata u svjetove o kojima smo nekad mogli samo sanjati. No, kao i svaka moฤ‡na inovacija, nosi sa sobom i ozbiljne rizike. Opasnosti virtualne stvarnosti nisu samo teorijske โ€“ one su stvarne, prisutne i rastuฤ‡e. Zato je vaลพno da budemo informirani, oprezni i odgovorni korisnici. Samo tako moลพemo uลพivati u ฤarima digitalnog uranjanja, a da pritom ne izgubimo iz vida ono najvaลพnije โ€“ stvarni svijet oko nas.

Zdravstvene opasnosti: Kad tijelo ne moลพe pratiti um

Jedna od prvih stvari koje korisnici primijete nakon nekoliko minuta u VR-u je osjeฤ‡aj vrtoglavice ili muฤnine. Ova pojava, poznata kao “VR muฤnina” ili “cybersickness”, rezultat je nesklada izmeฤ‘u onoga ลกto oฤi vide i onoga ลกto tijelo osjeฤ‡a. Mozak je zbunjen โ€“ vi stojite mirno, ali vaลก digitalni avatar juri kroz svemir. 

Naลก vestibularni sustav, odgovoran za ravnoteลพu i prostornu orijentaciju, prima konfliktne signale: vizualni sustav registrira kretanje, dok unutarnje uho, koje detektira fiziฤko kretanje tijela, signalizira da stojimo na mjestu. Ovaj senzorni konflikt izaziva reakciju sliฤnu morskoj bolesti, a struฤnjaci procjenjuju da ฤak 40-70% korisnika doลพivljava neki oblik ovih simptoma tijekom prvih iskustava s VR tehnologijom.

Rezultat ovog neuroloลกkog konflikta? Muฤnina, glavobolja, znojenje, bljedilo, pa ฤak i gubitak ravnoteลพe. Posebno zabrinjavajuฤ‡e je ลกto neki korisnici osjeฤ‡aju ove simptome i satima, pa ฤak i danima nakon ลกto skinu VR naoฤale โ€“ fenomen koji znanstvenici nazivaju “post-VR sindromom”. Korisnici opisuju neobiฤne senzacije poput osjeฤ‡aja da lebde dok hodaju, probleme s koordinacijom ruku, pa ฤak i povremene halucinacije gdje im se ฤini da stvarni svijet “glitcha” poput raฤunalne simulacije. 

Ovi produลพeni simptomi jasno pokazuju da opasnosti virtualne stvarnosti nisu samo prolazna nelagoda, veฤ‡ mogu imati dugotrajnije posljedice na naลก neuroloลกki sustav i percepciju stvarnosti.

Fiziฤke ozljede predstavljaju joลก jedan aspekt zdravstvenih rizika. Potpuno uronjeni u virtualni svijet, korisnici ฤesto gube svijest o stvarnom prostoru oko sebe. Nije rijetkost da osoba, pokuลกavajuฤ‡i dohvatiti virtualni objekt, udari u stvarni namjeลกtaj, zid ili drugu osobu. Dokumentirani su sluฤajevi ozbiljnih ozljeda โ€“ od posjekotina i modrica do slomljenih kostiju i potresa mozga. Proizvoฤ‘aฤi VR opreme upozoravaju na potrebu “sigurnosne zone” oko korisnika, ali u stvarnosti, mnogi zanemaruju ove preporuke, posebno kad se zanesu u igri ili iskustvu.

Osim toga, dugotrajno gledanje u ekrane na maloj udaljenosti moลพe uzrokovati ozbiljno naprezanje oฤiju, zamagljen vid, pa ฤak i probleme s fokusiranjem. Oftalmolozi upozoravaju na pojavu “digitalne napetosti oka” (Digital Eye Strain) koja se manifestira suhoฤ‡om oฤiju, zamagljenim vidom i glavoboljama. VR naoฤale postavljaju ekrane samo nekoliko centimetara od oฤiju, prisiljavajuฤ‡i ih na konstantno fokusiranje na blisku udaljenost, ลกto je posebno problematiฤno za duลพe sesije. Ovo moลพe dovesti do privremene ili ฤak trajne promjene u vidnoj oลกtrini, posebno kod osoba koje veฤ‡ imaju odreฤ‘ene probleme s vidom.

Ergonomski problemi takoฤ‘er su znaฤajan dio zdravstvenih opasnosti virtualne stvarnosti. Dugo noลกenje VR kacige, koja moลพe teลพiti izmeฤ‘u 300 i 600 grama, stavlja znaฤajan pritisak na vratne miลกiฤ‡e i kraljeลพnicu. Studije pokazuju porast prituลพbi na bolove u vratu i leฤ‘ima meฤ‘u redovitim korisnicima VR tehnologije. Dodatno, repetitivni pokreti kontrolerima mogu dovesti do sindroma karpalnog tunela i drugih problema povezanih s ponavljajuฤ‡im naprezanjem.

Struฤnjaci posebno upozoravaju da bi djeca, ฤiji se vid, mozak i tijelo joลก razvijaju, mogla bitiย posebno osjetljivaย na ove zdravstvene rizike. Njihov vizualni sustav nije potpuno razvijen do kasne adolescencije, a izlaganje intenzivnim VR iskustvima moglo bi poremetiti normalan razvoj vida i prostorne percepcije.

opasnost od virtualne stvarnosti
FOTO: SHUTTERSTOCK

Pedijatri preporuฤuju strogo ograniฤavanje vremena koje djeca mlaฤ‘a od 13 godina provode u virtualnoj stvarnosti, a neki ฤak sugeriraju potpuno izbjegavanje do odreฤ‘ene dobi. Nije teลกko zamisliti scenarij u kojem dijete, zaneseno igrom u VR-u, provede sate u digitalnom svijetu, nesvjesno potencijalne dugoroฤne ลกtete koju time nanosi svom razvoju i zdravlju.

Psiholoลกke opasnosti: Gdje zavrลกava igra, a poฤinje stvarnost?

No, moลพda su joลก ozbiljnije opasnosti virtualne stvarnosti one koje pogaฤ‘aju naลก um. VR je toliko uvjerljiv da granica izmeฤ‘u stvarnog i izmiลกljenog postaje zamagljena. Neki korisnici, osobito djeca i tinejdลพeri, mogu razviti ovisnost o virtualnim svjetovima. U njima su hrabriji, uspjeลกniji, ljepลกi โ€“ sve ono ลกto moลพda nisu u stvarnom ลพivotu. Povratak u svakodnevicu tada moลพe biti bolan i razoฤaravajuฤ‡i, ลกto vodi do povlaฤenja, depresije, pa ฤak i gubitka interesa za stvarni svijet.

Derealizacija i disocijacijaย predstavljaju jedne od najalarmantnijih psiholoลกkih opasnosti virtualne stvarnosti. Istraลพivanja pokazuju da ฤak 83,9% korisnika VR tehnologije prijavljuje simptome disocijacije nakon koriลกtenja.ย Ovi simptomi ukljuฤuju osjeฤ‡aj da je vanjski svijet nestvaran (derealizacija) ili osjeฤ‡aj odvojenosti od vlastitog tijela (depersonalizacija). Korisnici ฤesto opisuju kako nakon skidanja VR naoฤala percipiraju stvarni svijet kao “manje stvaran” ili ฤak primjeฤ‡uju kako grafika u stvarnom ลพivotu izgleda “previลกe realistiฤno”.ย 

Psiholozi upozoravaju na joลก jednu zamku: ลกto viลกe vremena provodimo u VR-u, to nam je teลพe razlikovati stvarne emocije i odnose od onih digitalnih. Prijateljstva sklopljena u virtualnom svijetu mogu biti jednako intenzivna kao i ona u stvarnosti, ali ฤesto su povrลกna i nestalna. Kad se VR ureฤ‘aj ugasi, ostaje praznina koju nije lako ispuniti.

Ovisnost o virtualnoj stvarnosti postaje sve veฤ‡i problem, posebno meฤ‘u mladima. Korisnici koji razviju ovisnost o VR-u pokazuju klasiฤne znakove ovisniฤkog ponaลกanja: zanemarivanje vaลพnih zadataka i odgovornosti, odbijanje socijalizacije s obitelji i prijateljima, te osjeฤ‡aj frustracije ili anksioznosti kada nisu ukljuฤeni u virtualnu aktivnost. Ova ovisnost moลพe biti posebno opasna jer, za razliku od tradicionalnih digitalnih medija, VR aktivira dopaminske mehanizme nagrade u mozgu, smanjuje aktivnost u podruฤjima za kontrolu impulsa i reducira funkcionalnu povezanost u moลพdanim mreลพama ukljuฤenim u kognitivnu kontrolu i izvrลกne funkcije.

Konfuzija identiteta predstavlja joลก jednu znaฤajnu psiholoลกku opasnost virtualne stvarnosti. U metaverzumu, korisnici mogu koristiti razliฤite oblike avatara, a osjeฤ‡aj utjelovljenja moลพe dovesti do identifikacije korisnika s njihovim virtualnim likom. Iako u stvarnom ลพivotu korisnici mogu pobjeฤ‡i od svojih negativnih aspekata koristeฤ‡i idealizirani avatar, ovo moลพe dovesti do nezdravih usporedbi s drugima i nerealistiฤne standarde ljepote i ลพivotnog stila. Pretjerano koriลกtenje metaverzuma i avatara moลพe dovesti do konfuzije identiteta kod djece i adolescenata, buduฤ‡i da je adolescencija kritiฤno razdoblje za formiranje identiteta.

Pogorลกanje postojeฤ‡ih mentalnih stanjaย takoฤ‘er je ozbiljna opasnost virtualne stvarnosti. Istraลพivanja pokazuju da VR moลพe pojaฤati simptome kod osoba koje veฤ‡ imaju predispozicije za odreฤ‘ene mentalne poremeฤ‡aje. Na primjer, osobe sa socijalnom anksioznoลกฤ‡u mogu se povuฤ‡i u virtualne svjetove kako bi izbjegli interakcije licem u lice, ลกto moลพe pojaฤati njihovo izbjegavajuฤ‡e ponaลกanje i oteลพati prevladavanje anksioznosti u stvarnim situacijama.ย Sliฤno tome, osobe s niskim samopoลกtovanjem koje provode puno vremena u virtualnoj stvarnosti, osim ลกto mogu razviti ovisnost o virtualnoj stvarnosti, imaju veฤ‡i rizik od razvoja depresije.

Druลกtvene opasnosti: Novi oblici zlostavljanja i izolacije

Virtualna stvarnost otvara vrata i novim oblicima druลกtvenih opasnosti. U digitalnim svjetovima, gdje svatko moลพe biti tko god poลพeli, anonimnost ฤesto potiฤe neprimjerena ponaลกanja. Zlostavljanje, vrijeฤ‘anje, pa ฤak i seksualno uznemiravanje u VR-u mogu biti joลก traumatiฤniji nego na druลกtvenim mreลพama, jer korisnik doลพivljava sve “iz prve ruke”, uronjen u 360 stupnjeva digitalne stvarnosti.

Virtualno zlostavljanje u kontekstu VR-a poprima potpuno nove dimenzije. Za razliku od tradicionalnog cyberbullying-a, gdje ลพrtva moลพe jednostavno zatvoriti prozor preglednika ili iskljuฤiti aplikaciju, virtualno zlostavljanje u VR okruลพenju stvara osjeฤ‡aj stvarne fiziฤke prisutnosti i neposredne ugroลพenosti. Oblici virtualnog zlostavljanja ukljuฤuju slanje uznemirujuฤ‡ih poruka, kraฤ‘u identiteta, javno objavljivanje privatnih podataka i neistina, slanje uznemirujuฤ‡ih slika, postavljanje internetskih anketa o ลพrtvi, te slanje virusa ili neลพeljene poลกte. Posebno zabrinjavajuฤ‡a karakteristika virtualnog zlostavljanja je moguฤ‡nost daljnjeg dijeljenja sadrลพaja, ฤime se poveฤ‡ava baza napadaฤa i dolazi do distribucije odgovornosti, ลกto rezultira sve drskijim, eksplicitnijim i beskrupuloznijim napadima.

Anonimnost kao katalizator nasilja predstavlja kljuฤni problem u virtualnim svjetovima. Poฤiniteljima nasilja anonimnost ฤesto daje laลพan osjeฤ‡aj sigurnosti, hrabrosti, nepobjedivosti i moฤ‡i, odnosno osjeฤ‡aj da mogu nekaลพnjeno krลกiti druลกtvene norme. Iza skrivenih identiteta mogu se naฤ‡i razliฤite osobe, bez obzira na njihove fiziฤke karakteristike ili dob, ลกto znaฤi da zlostavljaฤ moลพe biti bilo tko, neovisno o tome je li fiziฤki nadmoฤ‡niji od ลพrtve. Ova anonimnost ohrabruje zlostavljaฤe da djeluju bez straha od posljedica, ลกto ฤesto rezultira eskalacijom neprimjerenog ponaลกanja.

Seksualno uznemiravanje u virtualnoj stvarnosti postaje sve ozbiljniji problem koji privlaฤi paลพnju meฤ‘unarodnih organizacija poput Interpola. Potrebno je spomenuti i rodno uznemiravanje koje posebno je izraลพeno u virtualnim svjetovima. Istraลพivanje koje je proveo Bryter na 2000 igraฤa iz SAD-a i UK-a pokazalo je da veฤ‡ina igraฤica ลพenskog spola redovito doลพivljava seksistiฤke komentare, koji ponekad eskaliraju u mnogo mraฤnija, pa ฤak i prijeteฤ‡a ponaลกanja. ฤŒak 35% ลพena izjavilo je da su im drugi igraฤi poslali neprimjeren sadrลพaj ili poruke, dok je 28% njih doลพivjelo seksualno uznemiravanje. 

vr opasnosti
FOTO: SHUTTERSTOCK

Druลกtvena izolacija kao posljedica prekomjernog koriลกtenja virtualne stvarnosti postaje sve veฤ‡i problem. ล to viลกe vremena provodimo u VR-u, to manje komuniciramo s ljudima oko sebe. 

Bijeg od stvarnosti kroz virtualne svjetove predstavlja joลก jednu znaฤajnu opasnost. Virtualni prostor moลพe sluลพiti kao reakcija protiv stvarnog svijeta, odnosno kao alternativa nesavrลกenoj stvarnosti. Ovaj fenomen povezan je s postmodernom teลพnjom za distanciranjem i otuฤ‘enjem, gdje se stvarni problemi i negativne emocije odbacuju bijegom u sigurnost i idiliฤnost virtualnog svijeta. Meฤ‘utim, postoji velika opasnost gubljenja osjeฤ‡aja za stvarnost, a time i gubitka vjeลกtina potrebnih za funkcioniranje u stvarnom druลกtvu.

Sigurnosni rizici: Nevidljive prijetnje digitalnog uranjanja

Cyber kriminal predstavlja ozbiljan problem u metaverzumu. Buduฤ‡i da je metaverzum novi koncept, joลก uvijek ne uลพiva sofisticirane razine kibernetiฤke sigurnosti, ลกto ga ฤini ranjivim na sve vrste nezakonitih aktivnosti, kao ลกto su prijevare, pranje novca, iskoriลกtavanje djece i cyber napadi.

Struฤnjaci za kibernetiฤku sigurnost upozoravaju da metaverzum stvara potpuno nove moguฤ‡nosti za kriminalne aktivnosti koje nadilaze tradicionalne cyber prijetnje. Virtualni svjetovi omoguฤ‡uju sofisticirane oblike prevara koje iskoriลกtavaju imerzivnu prirodu VR iskustva. 

Na primjer, dokumentirani su sluฤajevi gdje su kriminalci kreirali laลพne virtualne trgovine ili dogaฤ‘aje koji izgledaju potpuno legitimno, namamljujuฤ‡i korisnike da ulaลพu stvarni novac u nepostojeฤ‡e digitalne proizvode ili usluge. Europol je 2022. godine identificirao viลกe od 300 organiziranih kriminalnih skupina koje su specijalizirane iskljuฤivo za prijevare u virtualnim svjetovima, s procijenjenom ลกtetom od preko 500 milijuna eura godiลกnje.

Kraฤ‘a digitalnih identiteta i imovine predstavlja posebno ozbiljan rizik u metaverzumu. Za razliku od tradicionalne kraฤ‘e identiteta, u virtualnoj stvarnosti kriminalci mogu ukrasti cijeli digitalni identitet korisnika, ukljuฤujuฤ‡i njihov avatar, digitalne valute, virtualne nekretnine i druge digitalne imovine koja ฤesto ima znaฤajnu stvarnu financijsku vrijednost.

Posebno zabrinjavajuฤ‡e je ลกto mnogi korisnici koriste iste lozinke za svoje virtualne i stvarne raฤune, ลกto znaฤi da kompromitiranje virtualnog identiteta moลพe dovesti do pristupa bankovnim raฤunima, kreditnim karticama i drugim osjetljivim financijskim informacijama u stvarnom svijetu.

Iskoriลกtavanje djece u virtualnim svjetovima predstavlja jednu od najopasnijih prijetnji povezanih s virtualnom stvarnoลกฤ‡u. Istraลพivanje koje je proveo Centar za borbu protiv digitalnog kriminala pokazalo je da je 60% platformi virtualne stvarnosti namijenjenih djeci i adolescentima imalo znaฤajne sigurnosne propuste koji su omoguฤ‡avali predatorima da kontaktiraju maloljetnike. 

Biometrijski nadzor predstavlja jednu od najinvazivnijih opasnosti virtualne stvarnosti za privatnost korisnika. Moderni VR ureฤ‘aji opremljeni su nizom senzora koji prate pokrete oฤiju, izraze lica, otkucaje srca, moลพdane valove (kroz EEG senzore u naprednijim modelima), pa ฤak i obrasce disanja. Ovi podaci, prikupljeni zajedno, stvaraju nevjerojatno detaljan biometrijski profil korisnika koji moลพe otkriti ne samo fiziฤke karakteristike, veฤ‡ i emocionalna stanja, kognitivne procese, pa ฤak i neke zdravstvene probleme. 

Mnogi korisnici nisu svjesni opsega podataka koji se prikupljaju tijekom njihovih VR iskustava. Istraลพivanje provedeno na Sveuฤiliลกtu Cornell otkrilo je da manje od 5% korisnika VR platformi zapravo ฤita uvjete koriลกtenja, a ฤak i oni koji to ฤine ฤesto ne razumiju tehniฤke termine koji opisuju prikupljanje podataka. Ovo stvara situaciju u kojoj korisnici nesvjesno pristaju na invazivno praฤ‡enje i profiliranje.

Dezinformacije i deepfake tehnologija doseลพu novu razinu uvjerljivosti u virtualnoj stvarnosti. Tradicionalni deepfake videozapisi veฤ‡ predstavljaju znaฤajan problem za informacijsku sigurnost, ali kada se ova tehnologija primijeni u imerzivnom VR okruลพenju, potencijal za manipulaciju postaje eksponencijalno veฤ‡i. Korisnici virtualne stvarnosti doลพivljavaju sadrลพaj kao da su fiziฤki prisutni u sceni, ลกto znaฤajno poveฤ‡ava emocionalni utjecaj i vjerodostojnost dezinformacija. 

Regulatorna zaostajanjaย predstavljaju sistemski problem u kontekstu sigurnosnih rizika virtualne stvarnosti. Zakonodavstvo i regulatorni okviri tipiฤno zaostaju za tehnoloลกkim inovacijama, a u sluฤaju virtualne stvarnosti, ovaj jaz je posebno izraลพen. Postojeฤ‡i zakoni o zaลกtiti podataka, digitalnoj sigurnosti i zaลกtiti potroลกaฤa ฤesto nisu prilagoฤ‘eni jedinstvenim izazovima koje predstavlja virtualna stvarnost, a to znaฤi i da veฤ‡ina trenutnih VR platformi djeluje bez standardiziranih sigurnosnih protokola.